måndag 10 december 2012

Vad som är viktigt ...


Nu har han svarat, Rexxie, på den där frågan jag ställde.

Och man kan ju själv fundera över den saken .., om man nu visste att ens tid är begränsad - vilket den  ju i allra högsta grad alltid är - men begränsad mer än vanligt, så där så man får ett besked att "du har kanske ett år kvar att leva", vad skulle man då prioritera?

Finns där nånting som man absolut skulle vilja hinna med?

Jo, jag vill hinna uppleva sommarens sista promenadkonsert i Albert Hall i London, den där helgen i september varje år, gärna tillsammans med barn och barnbarn (säkerligen väldigt intresserade ..., men man kan ju tvinga dem ,-) och såklart med pv.

Och jag skulle ha lärt mig texten utantill till den här sången.
Jeeeesus, vad jag skulle sjunga och kanske skulle jag också vifta med en blågul flagga!

Det skulle jag prioritera.

/Bilden har jag lånat från nätet. Utan lov.



12 kommentarer:

OneLessKidney sa...

Åhhh, om inte något av barnbarnen följer med så kan jag smita med, och har jag riktigt tur så spelar de den långa Fantasia on British Sea-Songs med cellopartiet (börjar vid 2:00 i klippet och håller på till 4:00)

http://www.youtube.com/watch?v=YUXBrek5N9g

(och kolla gärna slutet när OS-medaljörerna kommer in och hjälper till med Rule Britannia...)

Elisabet. sa...

Rexxie: lyssnar just nu till celloavsnittet .., helt ljuvligt!

OneLessKidney sa...

...och det är alltså sången Tom Bowling av Charles Dibdin som jag avser, som Dibdin skrev till minne av sin bror som omkom på sjön.

OneLessKidney sa...

Tyvärr har man plockat bort Fantasia of British Sea-Songs som stående inslag sedan 2008, så det är inte alldeles säkert att man får höra det!

Elisabet. sa...

Nu har jag lyssnat till hela alltet .., åååå, så underbart! Emma och jag såg människor strömma till Albert Hall, men jag hade inga biljetter och hade redan bokat till nånting annat - det fanns inga tickets att köpa -, men oj, oj, oj .., detta SKA jag en gång uppleva!!

Ulf sa...

Härligt att läsa.

Elisabet. sa...

Ulf: och du ...?

cruella sa...

"Jerusalem" var med som en av psalmerna på makens kusins bröllop i England för ett antal år sedan, det var roligt att få sjunga den i ett sådant sammanhang. Texten är något bombastisk;-)

Anonym sa...

Dikten Jerusalem skrevs av poeten William Blake (1757-1827)och tonsattes av Sir Hubert Parry 1916.
Psalmen är enormt populär här och den sjungs på både brollop ( min dotters bl.a.) och begravningar.

Lillan i Cornwall

Elisabet. sa...

Cruella: se där, se där! Ja, jag har inte lusläst texten så noga, det är mest musiken jag tänker på ,-)

Lillan i Cornwall: vet du Lilla, du vet ju hur frågvis jag är .., tänk, vad det skulle vara intressant att höra hur det gick till när du hamnade i Cornwall och hur du trivs och om du längtar hem och vad du i så fall saknar och vad du tycker bäst om i England och hur länge du har varit där?
Det skulle jag vilja veta.
Vill du inte berätta, så är det helt okej ,-)

Anonym sa...

Jag skickar mail (efter jul och nyår) och berättar lite om mig själv. :)

Lillan

Elisabet. sa...

Lillan i Cornwall: ååå, det ser jag fram emot!! Jag ska allt påminna dig ,-)