söndag 1 september 2013

Första september ...


Lunchtårtefika hos madamen från Tyresö och Långe Maken.
Prat om nästan allting.
Om flygplans-spotting .., mynt, - respektive frimärkssamlande .., DN .., P1 .., Syrien, Libanon, köksskåp, snabba kolhydrater, badminton, pedanteri, ordningssinne, släpvagn, skänk, drillsnäppor, redovisning, Småland, Skåne, gränser, invånarantal, 20.8 miljoner (Syrien) och mycket annat.
Tårta och kaffe.
Vinden släckte ljuset redan innan det tändes.
På bordet ligger en bok som jag fick av Eva och L.Maken.
För några dagar sedan när jag var där på besök, pratade dom nämligen fascinerat om en bok som dom just då hade lånat från biblioteket och höll på att läsa .., den handlade om en by i England där det finns massor med fossiler.
"Jag har varit i en sån .., den heter Lyme Regis, AP och jag var där när hon var sexton år .., det var helt ljuvligt, mängder med korsvirkeshus och väldigt engelskt och som sagt, gott om fossiler!"
Det visade sig att boken som Eva och L.M. just läste, handlade om Lyme Regis! 
Otroligt.
Den boken fick jag nu. 
Så snällt, så snällt.
 


När andra åker iväg och spelar badminton, tar jag en sväng mot havet till.
Stranden i Haverdal är oerhört mycket bredare än i Stensjö .., och där finns inga klipphällar.
Tänk, så olika det kan vara på så kort sträcka.
Här, i Haverdal, kan man köra ner bilen på stranden, så där som i Danmark!


Överrallt ser jag fiskmåsar och snäppor och andra fåglar ...!
Lite trift blommar ännu och marelden.


När jag vänder ansiktet mot parkeringen till, ser det ut så här.
Idag har regnet  v r ä k t  ner och i nästa sekund har det varit strålande sol.
Just nu, i skrivande stund, är det uppehåll.

Inga kommentarer: