fredag 6 september 2013

I stället för kameran ...

Bilden har jag lånat från Kristanstadbladet. Ja, där sitter dom och kalasar på sillamackor.

Igår valde jag att köpa färsk filéad sill, i stället för en ny kamera.

Har man tillbringat en del av sitt liv i Skåne, vet man hur ljuvligt smarrigt det är med sillamackor!

Det var vad jag gjorde till middag igår.

För den som inte vet ..., så steker man panerade sillar (som strömmingsflundra), lägger dem på en skiva rågbröd .., röd skivad lök ringlas ovanpå .., flingsalt .., en dutt creme fraich (Monet, jag lär mig aldrig stava detta!) och så citron till.
Nu ville jag ha det liiite matigare och lade även tunt skivad potatis på mackan.

Å, hjälp .., så gott det blir!

Och nästa dag - om det blir några rester -, kan man ta hårt tunnbröd och som pålägg ta just en eller flera stekta sillar. Zoegas kaffe till .., ja, sen är man i himlen!

(Pv tycker inte alls om nåt som har med sill att göra, inte inlagd sill och absolut inte Janssons Frestelse som är  n ä s t   intill det bästa jag vet! Han fick äta lasagne.)

10 kommentarer:

Ulrika sa...

GOTT!!!

Anonym sa...

Du har alltså fått igång datorn. Gud så duktig du är.
PV

Elisabet. sa...

Ulrika: om!!!

Pv: ja, det är inte så svårt att byta batteri i musdosan ...

Rexxie sa...

Kräm fräsch!

bettankax sa...

Nästan bland det godaste jag vet. Å så gott!! Önskar vi var grannar:)

annannan sa...

Detta att inte tycka om sill är den enda mindre goda egenskap jag kan hitta hos pv. Annars verkar han närmast perfekt ;-) Men alltså, äta lasagne när det serveras stekt sill...

säger hon som redan sedan späda år (så där fem-sex) velat ha stekt sill på sin födelsedag och var besviken de gånger när hon fyllde år på en måndag och det inte fanns färsk fisk...

Mian sa...

Sillamacka är den perfekta maten.
Går att äta alla tider på dygnet. Året runt.

Ruta Ett sa...

Sill tycker jag är avskyvärt och hade mer än gärna också ätit lasagne tillsammans med pv. Möjligen hatar jag ner lite Jansson till jul. Och surströmming ska i bara inte tala om :-(

Elisabet. sa...

bettankax: ja du .., det önskar jag också! Du hade fått plats vid bordet ,-)

annannan: haha .., nu kommer han att bli glad! Och tänk, att jag har givit er bilden av en nästan perfekt människa ,-) Men han Är verkligen fin .., fast perfekt vore han väl om han tog reda på alla verktyg som han slänger omkring sig ..., eller tog hand om ratet i garaget. Men jag är inte dålig jag heller på att samla på mig .., pennor, papper och böcker, så det jämnar väl ut sig.

Mian: absolut! Underbart som pålägg i morse på tunnbröd ...,-)

Ruta Ett: men vad säger du, madame!

Elisabet. sa...

Rexxie: tack!