lördag 7 september 2013

Idag är det Efit-dags .....

Och jag hänger på så gott jag kan, sen stundar jobb från tolv till kvart över åtta, så jag får samla ihop resten av dagen senare ikväll.

Andra som är med hittar ni här. 

Eller rättare sagt här.

Varmt välkomna ni som tittar in!



Kring 7.00 hänger jag ut påslakanen på vädring.
Underbart väder även idag.
Det är underligt, den här sommaren tar liksom aldrig slut.
Och småfåglarna kvittrar lite.


Klockan 8.00 passerar jag hallen.
Medan Obama kämpar för sitt politiska eftermäle, slår jag på radion.


Vid 9.00 äter vi frukost ute på altanen.
Harry passar på att gosa med sin allra bäste vän ..., husse.
Ja, liiiite vill han nog få lite rökt skinka också.
Eller en ostbit.


Vid 10-tiden.
Öppnar skåpet i hallen och upptäcker att där finns sex flaskor såpa.
Plus att där är en i badrummet.
Det betyder att någon har varit på Gekås.
Och det var inte jag.
Det betyder också  att vi kommer att kunna ha rena golv i åtminstone ett par år framöver.


Just innan 11.00 .., har jag städat badrummet och passerar fotoväggen i hallen.
Dörren mot gården står öppen och speglar sig älsklingsfotot av en liten Emil som letar lakritsstenar som sedan läggs i mormors - dvs mitt - knä.
Det är länge sen nu.
Han som letade lakritsstenar är tonåring och har minsann annat i tankarna än fina stenar.


Klockan  12.00 börjar jag arbeta.
Ute på lagret står en fruktvagn som jag får ta mig an.
Hela tiden ringer telefonen .., fort får man ila till kassan!


Klockan 13.00 tittar jag in i charkrummet där A-M står och fixar till bufféer.
Åååå, så vackra dom är!


Klockan 14.00 är det påfyllning av mejerivaror som gäller.
Där jag står där inne i kylan, hör jag hur kunderna pratar på andra sidan.
Liiite känns det som kurragömma.


Vid 15.00 tiden tar jag mig en kopp kaffe.
På fikabordet ligger vårt kom-ihåg-block.
Det är mest min text där ....,-)


Vid 16.00 tiden är det lätt panik på affären!
Tösen som ska avlösa Johanna halv fyra, hon har missat att titta på schemat och nu är hon i Nyköping.
Telefonen går varm .., det rings till alla töser som vi har, men alla är antingen bortresta, arbetar extra på andra ställen eller är upptagna på annat sätt.
Och chefen och hans fru är bortresta!
Johanna - som ska på släktträff - ringer elva gånger till sin storebror Mattias som är schemaansvarig, men Mattias är ute på stillsam promenad med labradoren Elvis och har lämnat sin mobil hemma.
Inte förrän vid femtiden får hon tag i honom.


Vid 17.00-tiden är han då på plats, denne underbare Mattias som - den dagen har blir sin egen - kommer att bli världens bäste affärsman!
Nu bjuder han kunderna på chokladgodis och blir min arbetskamrat fram till stängning.


Vid 18.00-tiden tar jag mig en kopp kaffe.


Kring 19.00 kommer en kund och säger att han har hittat en hörapparat i spelavdelningen, på bordet där.
Aj, aj.
Jag skriver en skylt och hänger upp så kanske, kanske den som nu inte hör så bra, uppmärksammar vad som har hänt.


Klockan 20.00 eller just innan, kommer dagens sista kund som heter Lennart.
Lennart är född och uppvuxen i Malmö och kan prata ryska - ja, om han vill, alltså -.


Kring 21.00 har behån fått vila i exakt en halvtimme.
Den åker av  d i r e k t  jag kommer hem och sen råder inget annat än Fritt Fall!


Kl. 22.00 sitter vi och tittar på US Open i tennis.
Samtidigt kommer sigge nilsson in och hoppar upp i soffan och lägger sig nära harry.
Det är första gången det händer och vi bara gapar.


Vid 23.00-tiden har pv och harry gått en trappa upp, medan sigge nilsson och jag själv befinner oss i soffan. Jag stryker min kind mot hans huvud, ungefär som kattmamman gör när hon slickar sina kattungar .., och han spinner och är så snäll.
Sen tänker jag att nu är det ändå dags att gå i säng ., det där glaset med vin gjorde förstås sitt till.

I morgon tänker jag titta in till övriga deltagare.
Godnatt, govänner!

14 kommentarer:

Ulrika sa...

Helt underbart är det med denna sommarvärme!

Elisabet. sa...

Ulrika: det är makalöst .., vi har snart haft högsommarvärme sedan den 5:e juli!

Turtlan sa...

Jag är väl snart en av de få som inte varit på Gekås....

Tyvärr trots det fina vädret så har det varit mest jobba sista veckorna. Saknar en båthelg i det fina vädret. Nu blir det en stughelg i alla fall. En kort sådan men ändå.

mossfolk sa...

Ja, och här går jag och längtar efter höstdagar med frisk hög luft hela dagen ;) Solen däremot får förstås gärna vara kvar.

Kattis sa...

Även här blåser det ljumma vindar. Ljuvligt! :)

Ariella sa...

Hej!
Kikar in på din efitdag (fm). Ja tonåringar har annat i tankarna än fina stenar :-)

Mirakel sa...

Takk for at jeg fikk ta en titt på din dag.

Elisabet. sa...

Turtlan: du har inte missat så mycket - enligt mitt sätt att se det ,-)

mossfolk och Kattis: den här årstiden är nästan den bästa - augusti är bäst -! Och idag söndag = strååålande sol igen! Det blir bad i eftermiddag.


Ariella och Mirakel: ska titta in till er övriga nu, det hann jag inte igår - tack för att ni hälsade på -!

Janicke sa...

Åhhh hos dig kan jag bli sittande i timmar! Så roliga och fina bloggar, och din mamma ... Måste läsa allt en dag.
Härlig dag du hade, och tack för din kommentar hos mig.

Tyglina sa...

Har kikat runt lite

Elisabet. sa...

Jannicke: tack! Det var ord som värmde hjärtat det! Välkommen tillbaka!

Tyglina: tack för titten!

Karoleen sa...

Full fart på jobbet, så blir det roliga bilder =)

Elisabet. sa...

Karoleen: ,-) Ja, det blir inte så häftigt, men man får ta det som finns tillhands och fånga det fort ,-)

Anni sa...

Först nu hinner jag in till din EFIT. Känner hur det knorrar i magen när jag ser den där delikatessbrädan. Vilken tur att det löste sig med arbetskollegan, kan ana stressen där för stackaren som skulle få sluta.

Tack för din gulliga kommentar hos mig!