måndag 14 juli 2014

Den där dagen i juli ...



... kollar pv upp med fönsterföretaget och jo, det blir leverans i slutet av veckan, möjligen i början av nästa .., och nu blir det brått att ta loss panelen (som också ska bytas) och göra allt klart inför vad som komma skall. Vi ( .... vi?????) börjar med sidan som vetter mot havet till och tar mest stryk.

Högt uppe på stegen vinglar pv omkring i sina foppatofflor och jag mår nästan illa bara av att se på!
För min inre syn ser jag allt som kan hända; hur han fastnar med benen i stegen och blir hängande upp och ner .., eller dråsar iväg helt och hållet, ligger där skrikande och är förlamad från nacken och neråt .., eller än värre .., seglar iväg för gott!

"Det är lugnt!" säger han.



Själv diskar jag undan och plockar bort.
Konstaterar att jag inte är ensam om att älska min limegröna linneklänning, det gör rapsbaggarna också. Kanske tror dom att jag är ett rapsfält?

Jag lägger tvätt i maskinen och funderar över var min namnskylt till jobbet är.
Koden till dörren, kommer jag ihåg den?

I morse tog jag moppen och susade iväg till jobbet för att handla ost.
Tittade in på kontoret och pratade med Bodil, Magnus, Elin och Nellie.
I kassan satt rara Louise och Therese.
Anne-Marie hade fullt upp i charken. Snart är det nog hennes tur att byta knä.
I frukten plockade Mattias med varorna som kommit.

Stod en stund utanför butiken och småpratade med en äldre kvinna.
"Va? Ska du redan börja om ...? Och hur vågar du köra moped?" sa hon och log.
En annan kund hälsade välkommen.

Jag tänkte att det kändes bra; att det är inspirerande - och framför allt hjärtevärmande - att vara en del av ett pussel.

Och jag tänkte på den där sista månaden innan det blev operation, hur jag nästan varje kväll kände tårarna komma nerför kinden när jag körde hem .., alla gånger jag suttit i fikarummet och tagit mindre strong pills för att klara av kvällen .., och hur ont det alltid gjorde!

Tänk .., tänk om allt det bara är borta!-



Det slamrar och har sig från utsidan av huset.
Harry, han viker aldrig från husses sida.

Nu står eller sitter han där ute och håller koll, allt medan gransångaren sjunger och sjunger och sjunger och sjunger och sjunger och sjunger och sjunger och sjunger.

Fyra timmar kvar.
För mig, alltså.


6 kommentarer:

Anonym sa...


pv byt till gympadojor istället

Bettan vill nog ha dig pigg o kry.


Friherinnan

Steel City Anna sa...

Håller med, han kan väl åtminstone ha vettiga skor!

Babsan sa...

Här samma arbete på G men inte Foppatofflor och liten byggställning

Mian sa...

Hoppas att det har gått bra att jobba idag och att knäet funkar bra.
Är det slut på alla strong pills nu?

Eva i Tyresö sa...

Vilken levande skildring av livet kring gula huset. Mycket bra skrivet.

Elisabet. sa...

Friherrinnan, Steel City Anna,Babsan och Mian: han påstår att han hädanefter ska ha andra skor :)

Eva i Tyresö: tack snälla!