tisdag 15 juli 2014

Inga hoppjerkor här inte ...



På Facebook finns ju olika sidor typ "Vi som är födda i Bollnäs" osv, och min egen favoritsida heter "Foton och minnen från Malå Kommun.
Det är Ulf Bergström som sköter om det hela och gör det med den äran, ja, så till den milda grad att han tilldelades kommunens kulturpris!

Nu har han hittat personalkort från män som arbetat i gruvan hemma.
Jag känner igen nästan allihopa .., många var kunder i affären eller så hade man sett dem på något annat ställe.



Men det som fascinerar mest, är anställningsåren!
Ta en titt!
Tala om skillnad mot för nu för tiden, när en modern människa lätt kan byta arbetsplats vart femte år!

Och tack Ulf att jag får låna bilderna!

3 kommentarer:

Steel City Anna sa...

Och jag, som är lite pessimistiskt lagd, hoppas ju att anställningsåren inte avgjordes av gruvolyckor utan att en lång och trevlig pension väntade :)

Anonym sa...

och jag undrar vad mannen med fyra anställningsår gjort innan och om han var utanför i arbetsgänget!
Eva Benved som inte orkar logga in.

Elisabet. sa...

Steel City Anna: ja, det hoppas jag med! Det har varit dödsolyckor i gruvorna hemma, men inte många.

Eva Benved: han kanske hade bytt arbetsplats?