lördag 19 juli 2014

Och så en inköpslista ...


Moppar till affären i Haverdal i akt och mening att vara där i god tid, innan alla andra kommit på samma tanke. Det har dom.

Vid fruktdisken står Mattias och Josefine .., tre kassor är redan igång och jag anar vad som komma skall! Det finns inte ord för hur mycket jag beundrar töserna som arbetar sex timmar på raken i kassan, ja, frånsett någon rast som ofta inte blir en hel rast.

Överallt i gångarna ser jag turister .., människor på väg till stranden, eller till sina sommarhus.

Utanför affären blir det lite småprat med en av året-runt-kunderna.
Hon heter Gunilla och står och pratar med hundens ägare - kanske är det hennes son ...? - och hon klappar hunden och det är då jag upptäcker .., och sen är det förstås kört.

"Samlar du på inköpslistor ...??" säger Gunilla häpet.

"Joo du, man kan ha många olika slags sjukdomar ...", svarar jag.

Och sen, när jag tagit bilden, åker jag hemåt.
Luften är mer än varm, den är lika het som när vi moppade i dom grekiska bergen .., och vid Steninge ser jag att stranden snart är packad med människor .., jominsann, det kommer att bli en fin dag det här.

Inga kommentarer: