torsdag 5 september 2019

Tips från Rexxie ....


I en kommentar i ett tidigare inlägg, skriver Rexxie att han har sett en dokumentär som han tror skulle falla mig i smaken. Vilken tur att det då regnade, så där så att lusten att vara utomhus höll sig på behörigt avstånd .., alltså satte jag mig i soffan och klickade igång filmen.

Sååå intressant!

Och så skrämmande vilka olika förutsättningar vi människor har.
Tack Rexxie! säger jag.
Och kanske är det här nånting för dig, Mossfolk?
Och för många andra.

7 kommentarer:

Ulrika sa...

Åh! Men hur ska en hinna se allt intressant?! :-D

Ulrika sa...

Visste ni förresten, att blinda människor i Sverige inte har rätt att lära sig blindskrift och att många därför är analfabeter?
Helt galet anser jag, att inte ha rätt att få lära sig blindskrift!

En fin vän till mig, som är blind, lär mig otroligt mycket som jag inte hade en aning om.

Elisabet. sa...

Ulrika: det låter ju horribelt, kan det vara på det viset? Min morbror Ivan var ju blind, han fick lämna södra Lappland och bo på Tomtebodainstitutet i Sthlm, men det var ju evigheter sedan, kanske i början av 50-talet?

Elisabet. sa...

Ulrika igen: "Att få lära sig punktskrift är ingen rättighet i svensk lag. Det är stor risk att den som förlorar synen även går miste om ett fungerande skriftspråk."

Nej, att få lära sig punktskrift är ju en sak, men som synskadad borde man ju ändå ...?

Ulrika sa...

Så illa är det. Min vän Mackan brukar skriva långa, jättebra och upplysande trådar om livet som blind, på Twitter bl.a.
Att få lära sig punktskrift är alltså inte en rättighet för blinda. Horribelt!

Ulrika sa...

Här kan du läsa en av hans trådar. Ja, jag uppmanar alla att läsa, för det är mycket man inte har en aning om som seende!

https://twitter.com/standupmackan/status/1104495318777974786

mossfolk sa...

Tack för tips, nu har jag tittat!
Egentligen är det verkligen inget nytt, det att föräldrarnas klass/utbildningsbakgrund är av så stor betydelse för barnens resultat. Så är det ju i Sverige också än om skillnaderna kanske inte är riktigt lika stora som i Storbritannien. Vikten av tidiga insatser är inte heller någon nyhet. Men så är det ju det här med pengar...