lördag 1 februari 2020

Lördagmorgon i februari ...


Och det är så grått och så disigt, så där så man mest av allt har lust att dra täcket över sig.
Så det gör jag.


Jag ligger kvar under det blommiga täcket och lyssnar till det - i mina ögon - absolut bästa avsnittet från "Naturmorgon" i P1; det handlar bland annat om Svalbard. Programmets reporter Thomas Öberg (som för övrigt har nästan exakt samma röst som Bert i Luleå!!) har givit sig av just till Svalbard och det är så fascinerande och så otroligt bra gjort -ja, hela reportaget -!!


Därefter är det färdiglyssnat och jag tar bilen och ställer kosan till bageriet i Slöinge.
Nej, det är inte nånting som sker varje helg, lååååångt ifrån, men idag blev det så.
Det är disigt och lite regnigt och innan Vastad, i lilla "sjön, där, där simmar hundratals sjöfåglar!
Jag stannar bilen, rutan hissas ner och precis som jag (på bild) ska fånga alla änderna vilka simmar ganska nära vasskanten, flyger dom förstås sin väg.
För övrigt är väl våtmark ett mer passande ord, än sjö.


Inne i bageriet är vi just då bara två kunder; det är grannen ett hus bort och så jag.
Så var det förra gången också och jag säger att detta är ju komplett vansinne, att vi båda åker milen till Slöinge och sen tillbaka och skulle vi inte kunna turas om och så handlar vi till varandra?
Grannen ler och säger kanske inte så mycket, men kanske att det kan ordnas?

Köper mina favoritfrallor "fyra frön" som sannerligen fordrar en vass brödkniv och starka tänder och pv tackar nej, tycker att det tar sån tid att äta frukost när enbart en liten fralla kräver sitt .., så jag får behålla dem helt för mig själv. Till honom - mer som en muta - har jag köpt ett vackert wienerbröd och genast tycks han lite gladare. (Wienerbrödet blir väl till elvakaffet, förmodar jag).
Och ja, det inhandlades fler än tre bröd .., även frukt, - och nötfrallor fick följa med.


Bilden från Google-maps, detta underbara instrument för att vandra omkring på andra sidan jorden.
På den här gatan bor alltså min syster. Jag hade totalt glömt hur där såg ut; det är ju trettiofyra år sedan på pricken sedan vi var där på semester!

Dagens mejl från henne lyder som följer:

"Tro det eller ej, men i går eftermiddag öppnades himlens alla portar över South Australia och regnet började vräka ner.  Det var många år sedan jag såg så mycket vatten och det har naturligtvis förorsakat översvämningar på vissa håll. Det regnar fortfarande men i betydligt mindre skala."

Och jag säger (skriver) som Barbro i Uppsala: inte en chans i världen att jag kunde bo någonstans med fyrtiogradig värme!! För mig är max tjugo det ultimata. Tur att vi människor är olika.

5 kommentarer:

Bert Bodin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bert Bodin sa...

Va!? Skulle jag ha samma röst som en närking?

;-)

Elisabet. sa...

Bert: men han låter inte som en från Närke, ni har samma röstläge och ja, jag kan knappt höra skillnad på er!

Bert Bodin sa...

Det kan jag.

:-D

Elisabet. sa...

Men du vet väl hur det är att höra sin egen röst .... ,-)