onsdag 29 januari 2020

Bilder ....


På Malåsidan visas gamla vykort hemifrån.
Bland bilder på nybyggda hyreshus på Storgatan (sååå lyckliga människor var som bodde där, med brevinkast i dörren, bara en sån sak!) .., och små hotellstugor till turisterna och minigolfbanan (med fotografens skugga som faller över ett av hålen), så finns det här kortet.
Slalombacken.

Så otroligt många minnen den bilden väcker!
Lördagar och söndagar och hela sportlovet och påsken när så många kom till Malå ..., och kön till liften och ljudet där nere där man klev på och där själva byglarna snurrade runt med en snärt (det gällde att vara beredd) och så åkturen upp till toppen.
Allt prat.
Och på toppen .., utsikten över samhället och långt där nere till vänster ..., ens barndomshem.


Och på familjechatten lägger Maria in en bild från kanske nio år tillbaka?
Vi är på Kreta och jag har bjudit Emil på sin andra resa och det är här som intresset för backgammon tar sin början. Det är här, på luncherna, som pv lär honom hur det hela går till och innan veckan är tillända ska Emil ha fått grepp om det hela. En liten strateg är han!


Och så en bild på min pappas vackra handstil.
Han hade tagit en Hermodskurs i välskrivning och nog tycker jag att den kursen gav utdelning.
När pappa skulle skriva sin namnteckning tog han liksom sats med I:et ... vickade lite på i:ets början där uppe. Som tonåring försökte jag ofta lära mig att efterlikna pappas namnteckning och det lyckades bra .., minns jag inte rätt förfalskade jag något intyg till skolan :)
Ja, just så förfärlig var jag, men det brottet är väl preskriberat vid det här laget.
Mammas namnteckning var betydligt enklare att kopiera.

4 kommentarer:

Rexxie sa...

Är det där PV??

Då måste han ha gått ner lite i vikt sen dess....

Elisabet. sa...

Rexxie: ja, det tänkte jag faktiskt inte på, men du har nog rätt!

Bert Bodin sa...

Kul att ha så nära till skidbacken.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: helt suveränt praktiskt! Med skidorna på axlarna gick man upp till backen på ... en kvart, tio minuter?