tisdag 4 februari 2020

Radiopärlor ....


Sent i gårkväll när jag var på tok för pigg för att somna, råkade jag hamna i ett program som grep nåt så otroligt. Det är en programserie som heter "Svenska berättelser", där helt vanliga-ovanliga människor berättar om något dom upplevt.

Det var det här avsnittet jag lyssnade till och det handlar om lastfartyget M/S Östansås förlisning i Östersjön och det är kaptenen Gösta Bågenholm som berättar - ibland blir det aningen rörigt, för han pratar då som om han vore en ur Östanås besättning  - men oj, vilket gripande program!!

Och visste ni, att mellan åren 1958 - 1963 förliste   s e x t i o t v å   svenska lastfartyg!
Det är ju helt sanslöst!
Ett sååå intressant program!


Ett annat program - 29 minuter kort - har rubriken "Spelets pris"
Så här står det i programförklaringen: Av en slump upptäcker hon inkassokravet i brevlådan. Hennes man har lånat stora summor - för att försörja sitt spelmissbruk. En berättelse av Karin Modigh.

När jag lyssnat till det programmet, då framstår Charlotte Kallas beslut att vägra sponsra spelbolag, som ytterst vettigt! (Det tyckte jag för övrigt innan programmet också).
All heder till Charlotte!

Inga kommentarer: