onsdag 30 december 2020

Januari 2020, en tillbakablick.


Gör som förr om åren, delar upp året. 
För mig är ju det här min egen dagbok och det är ett perfekt sätt att plocka russinen ur kakan.

I januari .., då kommer ett alldeles underbart fönster susande genom rymden och landar i min dator. 
Det är från hon som en gång hade en blogg som hette "Londongirl" Tankevågor.
Lisbeth i Stockholm, alltså. 


Fler brev som sprider glädje; det här är från Lill-Karin, barnbarn till Eva och hennes halvlånge man i Tyresö. 


Den här månaden hittar jag den här underbara pärlan dokumentären - "Honungslandet" - som handlar om Hatidze, den sista kvinnan i som samlar vildhonung. Efteråt är jag alldeles tagen av kvinnans liv och leverne. Hur det var och hur det blev. 
Vilken kvinna! Vilken styrka! 


Den sjuttonde januari tar Anders med sig lillkillen och hans mormor - som ju är jag - för en överraskning. Vi ska då gå till Måkläppen utanför Skanör-Falsterbo och titta på hundratals sälar! Vädret är perfekt .., och Anders bär lillkillen på axlarna timmavis, vi slår oss ned nära vattnet och har picknick .., och eftersom vi kommit ut rätt sent, inser vi att nej, vi kommer aldrig att komma tillbaka till utgångspunkten förrän det blivit alldeles mörkt, så vi vänder. 
Det är då jag tar bilden. 


I januari ser jag Filmstudions andra film .., "Sorry we missed you" av Ken Loach.
Jag tycker  v ä l d i g t  mycket om den! 
Allra mest imponeras jag av tonårssonen, spelad av Rhys Stone. 
"Kom ihåg hans namn!" skriver jag och ger filmen betyget 9 av 10 poäng.


På Malåsidan på facebook visas ett gammalt vykort med motiv från slalombacken. 
Å, hur många tusen gånger har man inte åkt upp och ner för Tjamstanberget!
Suttit i liften tillsammans med Gunilla eller Eva.
Åkt störtlopp i skogsspåret, med uppenbar risk att förlora livhanken.
Å, så många minnen!
Så mycket glädje!

2 kommentarer:

Lisbeth Danne sa...

....fast egentligen. hette min blogg "Tankevågor"....jag skrev bara under med londongirl istället för mitt namn.


Gott. Nytt År till. er alla i gula huset på Ejdervägen!

kram från mig

Elisabet. sa...

Lisbeth: aha ...! Nu ska jag minsann komma ihåg ,-)
Hoppas att ni har det bra där uppe i norr och kram härifrån också.