lördag 2 januari 2021

Här och nu ....


Uppehållsväder. 

Tar harry på promenad och försöker ta en helt annan väg, men där är det tvärstopp. Vi stannar på höjden och tittar ner mot hästhagen och hästarna upptäcker oss och kommer i full fart. Det är stängsel mellan oss, men harry blir ändå rädd. 

Sen hemåt. 
Tittar på Tour de Ski och fascineras av Linn Hansson Svahn, för övrigt född i Lycksele, och hennes vinnarskalle. Pv river garderoben i hallen, den i mellanrummet. Vi har förfärligt ont om skåp, nu ska där bli rejäla hyllor i stället och jag planerar redan vad som kan komma dit. 
Saker som elvispen, stora skålar, uppläggningsfat, små korgar med ljus, två kylväskor, mängder med assietter, ja, kanske kan vi tömma och bli av med skåpet som står på golvet i köket, där pv har sin servis. Kanske kan vi där - när det tapetserats om - ha en inramad poster av något slag. 


Pv frågar om vi nu, halv tre snart, ska ta ett dopp?
Eller om jag vill?
Nja .., jag känner mig ”hurven” och har precis lagt in mer ved i kaminen, så jag tackar nej. 
Ägnar mig i stället åt att koka potatis, - och purjolökssoppa och knapersteker lite fläsk till. 
Det ska bli morgondagens lunch, men jag vill ha det klart redan idag. Lite riven ingefära och pressad citron till, brukar bli gott. 
Dagens middag blir i alka fall rårakor, med stekt fläsk och lingonsylt.

5 kommentarer:

Babsan sa...

Linn Svan menar du nog?

Eva i Tyresö sa...

Är Harry bättre?
Ja idag var det mycket tv sport!
Jag är hes så jag knappt kan prata.
Men när det bättras ringer jag....

Elisabet. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Elisabet. sa...

Eva i Tyresö: jodå, han är pigg igen!

Elisabet. sa...

Babsan: tack! Jag undrar var jag fick Hansson ifrån?