lördag 2 januari 2021

Mars 2020 ... återblick. 


I några månader till av det här året ska jag arbeta. 
Inte full tid, men när det behövs. 
Vid det laget har jag arbetat i butik i fyrtiosju år. 


Något plexiglas vid kassorna har vi då - i mars - inte fått, däremot plasttejp på golvet i ett försök att få kunderna att hålla rätt avstånd till varandra. 
Det går ganska bra.


På Karolinska där äldsta dottern arbetar, börjar det bli kaotiskt. 
Maria vittnar om hur varmt och obekvämt det är att arbeta i det som väl mest kan liknas vid ett våtvarmt omslag och om märkena i ansiktet efter masken och om långa arbetspass och patienter som dör bara knall och fall. 
Inget är sig längre likt. 


På Apoteket i Getinge sitter en handskriven skylt vid entrén. 


Men mars är också en vårmånad, i alla fall om man bor i landet Halland. 
Här eldar vi gammalt ris. 
Eller vi och vi. 
Pv är eldare.


I rabatten blommar de allra ljuvligaste påskliljor! 


Och Eva i Tyresö berättar om sin älskade farfar Axel, han som emigrerade till Brasilien och kom att arbeta hos en godsägare och om livet där - långt borta - som han var med om. Det handlar om Gula Febern, om att förlora sin fru och dotter och om hemlängtan.


Nästan utblommade tulpaner gör hjärtat glatt i mars.


Och i mars då väntar harry som vanligt på husse. 
Sigge tar det piano. 


I mars månad köper jag en begagnad fåtölj i Falkenberg (tack friherrinnan som gjorde mig sällskap!), en fåtölj som min AP tycker är gräslig och bettankax tänker på allt som kunnat hända i den fåtöljen, nej, den gör verkligen ingen succé. 

Det gör däremot julrosorna som växer utanför huset, ja, där fåtöljen inhandlas och fåtöljen har för övrigt fått ett nytt hem hos Hilda i Halmstad.


På väg hem från Falkenberg (friherrinnan gör mig sällskap) tittar vi in på Ica i Skrea strand och jag faller nästan baklänges av beundran vid åsynen av deras delikatessdisk. 
Välfylld och lockande! 


I mars får jag läsa sagor för en lillkille i Malmö. 
En liten krabat som knorrar med stortån och gör farmorshjärtat varmt.




Och den 29:e mars fyller Emma tjugotre år. 
Hon är ju också ett älskat barnbarn.
Här är hon och tränar tillsammans med moster Anna. 
Dom här två är bästisar, eller mer som systrar kanske. 
Eller både-och.
Det skiljer tjugoett år mellan dem, men oj, vad dom har roligt tillsammans.

Inga kommentarer: