fredag 1 januari 2021

Februari 2020 ... en tillbakablick.

Resan till Ystad och Köpenhamn är det bästa i februari.

På Regementsgatan, inte långt från där jag en gång bodde, finns det här anskrämliga huset, som inte var fullt lika anskrämligt då. Fönstret får bli dagens variant.

I början av den här månaden - eller om det rent av var i januari - tipsar annannan mig om att det i Köpenhamn, på Statens Museum för Konst, visas en utställning med alster av Anna Ancher. Jag tar sikte på ett bra datum .., bokar bums tre nätter på Stationen i Ystad och får en sån otrolig kick - enbart vid själva tanken på vad som väntar -.
Det är en slags frihetskänsla.

Den sjunde februari tittar vi på tv och får då lyssna till Mr David Abel och hans hustru, vilka befinner sig på ett kryssningsfartyg utanför Japan, men nu har ett underligt virus uppenbarat sig och alla gäster ombord sätts i karantän. Mr Abel tycks ta det hela med ro och verkar ha humor. Nej, dom är inte oroliga. Och jag tänker att dom ser så lyckliga ut tillsammans, så där som vissa par .., när det är så självklart.

Orolig är däremot doktor Li Wenliang i Wuhan, han som offentligt gått ut och varnat för viruset, då han i sin tjänstgöring mött patienter vilka alla uppvisat samma symptom. Doktor Wenliang blir då rejält tagen i örat av kinesiska myndigheter - han anklagas för att sprida rykten och oro -. Inte långt därefter blir han själv smittad och dör av covid-viruset.

I februari får jag ett mejl från Cecilia N i Härnösand.
Så här skriver hon:

"Och igårkväll fastnade jag framför Kunskapskanalen och en dokumentär om en gammal man i Nederländerna som hade en grönsaksaffär som han inte kunde få för sig att ge upp trots att hans kropp gjort det. Då tänkte jag på dig. Den här skulle du ha gillat."

Om Cecilia hade rätt? Det kan ni tro! Och jag tänkte att just en sån butik hade jag gärna själv velat driva.

Glad-post, vet man ju vad det är! Det vet Harry också. Från min omtänksamma syster i Skåne kommer en pipleksak till Harry, nånting att leka med efter operationen av svansen. Eller före.

Den artonde februari blir han av med stora delar av sin långa, fina svans. Alldeles knäckt är han .., kryyyyper fram .., kan inte sitta på rumpan, utan vilar liksom på låret.
Vi vet det inte då, men det ska ta lång tid innan han blir sig själv igen.

Samma dag som Harry får komma hem, tar jag tåget till Ystad som bjuder på såna här vyer.
Vintergäck i mängder i Norra Promenaden! Vilken lycka!

En av dagarna i Skåne tar jag tåget till Köpenhamn ,,, virrar omkring, men hittar slutligen till Statens Museum för Konst och får en sån här liten plopp som bevis på att jag betalat entré. (Ploppen är självhäftande och fästs väl synligt på kappan). Utställningen är ljuvlig och tillströmningen av besökare såå stor, så där så vi släpps in några i taget, när andra går ut.

Här ett av Anna Anchers alster.
Såååå fin.

Är trött - såväl mentalt som fysiskt - när tåget kör in på stationen i Ystad. Så många intryck det varit på en gång! Jag - som i vanliga fall kanske möter/ser två, tre personer per dag - blir närapå rusig av alla människor som passerar revy! Och alla ljud! Ett annat språk! (Men ändå lätt att förstå). Och alla cyklister som susar förbi i en vådlig fart! Och ovanan att slå sig ned i en restaurang, ensam vid ett bord. Bara en sån sak.

Och ändå; så härligt!
Det fanns dom i bekantskapskretsen som för sitt liv inte kunde begripa hur man kan vilja tillbringa några dagar för sig själv på ett hotell. Hade vi det dåligt tillsammans?
Nej, inte alls!
Men egentid är för mig värd såå mycket.
(Det är precis samma känsla som när jag var väldigt ung och satte mig på sommarstuge-räcket nere vid sjön hemma. Ensam. Och så vilsamt!)

En annan av dagarna hälsar jag på i Malmö och får skjuts tillbaka till Ystad av sonen.
Minstingen och farmor i baksätet. Jag köper hämtmat från Lisas skafferi och så äter vi middag tillsammans i hotellrummet. Minstingen ligger på sängen.
Jag är så lycklig så det känns som om jag ska sprängas.

I slutet av den här månaden gifter sig min systerson Fredrik med sin Shae. Det här är ett äventyrligt par; båda kastar sig oförfärat nerför branta pister, surfar i havet eller skejtar. Själva vigseln sker nere på beachen i Portland där dom bor (men inte på stranden) och på sin facebooksida skriver bruden: "Married my best friend, surrounded by the people we love most".
Shae har - i motsats till Fredrik - vuxit upp i en stor familj och min syster vittnar om ett alldeles underbart bröllop. Några dagar senare tar min syster sin bil och kör dom femtiotre milen norrut, hem till Adelaide.

Februaris allra sista dag, då Maria har namnsdag, ser det ut så här när vi vaknar.
Det är knappt man tror sina ögon.