fredag 1 januari 2021

Nyårsdagen ...


Fin morgon, med bara någon enstaka plusgrad. 
Pv - som föresatt sig att ta minst ett bad per månad under vinterhalvåret, har räknat ut det. Jo, om han tar januaris bad nu idag, så kan han vänta med februaris tills den månaden är inne på sista dagen, då borde det kanske ha blivit aningen mindre kallt. 
Jag är inte fullt lika säker. 
Mer än en gång har det hänt att februari blivit den verkliga vintermånaden, såväl här, som i Skåne. 

Där ser man också hur olika vi ser på badandet. 
Han tävlar med sig själv. 
Jag gör det för att det har blivit ett beroende; jag mår sååå mycket bättre efter tio simtag i ett femgradigt hav. 
Varm Herrljungaglögg efteråt blir till stjärnglans över det hela.


Nyårsafton blev en lugn historia, som det alltid blir här hos oss. Vi hade tänkt oss oxfilé, men den var slut, så det blev ryggbiff - en i sanning seeeeg historia som inte gjorde nån större succé - och resterna av den förvandlades till nån slags pytt idag, tillsammans med det här vansinnigt goda och kryddiga riset.

Vid tretiden natten mot idag, kom ett sms på familjechatten. 
Avsändare var den som arbetade natt i Skåne. 
Så här stod det: "Tredje festen stängd. Två med över 200 deltagare/gäster".

Och idag?
Förutom badet har vi suttit i soffan och tittat på Tour de Ski, jag har - även då sittandes i soffan - druckit kaffe i favoritkoppen och just då puttade Harry till min vänstra arm, så där som han gör när han vill att matte ska klia honom på ovansidan frambenet. Kaffet åkte iväg på min nytvättade, tillika nystrukna tunika, så nu ligger den i tvättmaskinen igen. 

För övrigt känns livet bra. 

2 kommentarer:

mossfolk sa...

Lite uppgivet känns det att folk samlas i så stora grupper. Det är ju inte en eller två som i oförstånd gör tokigt utan så många... Efter att ha läst alla nyheter från nyårsnatten förstår man att de nattarbetande hade fullt upp. Minst sagt.

Jag vet ingen som beskriver vinterbadandet som du ;)

Elisabet. sa...

Mossfolk: när man såg hur tomt det var på andra torg, i andra länder, tar man sig för pannan!!