torsdag 9 juni 2022

 Det tog 1 minut ....

Hon är åttionio år och inte den som besvärar sjukvården i onödan. Före detta sjuksköterska. 

Nu har hon en längre tid haft förfärligt ont i ena axeln och smärtan strålar ut i armen. 

Hon säger att det är på gränsen till olidligt.

Nätterna är svåra.

Men så fick hon tid och var välkommen att besöka sin doktor, ja, men så perfekt. 

Inropad från väntrummet klockan två. 

En minut senare var mötet avklarat. 

Sextio sekunder.

Ställa diagnos inom en halv minut, lite prat i trettio sekunder och tack och hej. 

Kan bemötandet möjligen bero på att hon är försynt kvinna och ganska till åren kommen?

Det är vad jag tror. 

5 kommentarer:

mossfolk sa...

Och jag tror mycket fördomsfullt att det var en hyrläkare. Har hört så många nu, personal anställda på vårdcentraler, som är fruktansvärt trötta på hyrläkare. Eftersom de kostar att hyra in deltar de inte på arbetsplatsträffar och i minsta möjliga mån i andra möten. De har ju inte heller kvar sina patienter och behöver därför inte lägga särskilt mycket tid på att lägga en "bra grund".

Det blir som en ond spiral eftersom fast anställda läkare som arbetar med hyrläkare får dra ett tyngre lass och blir mer ensamma. Samtidigt tjänar hyrläkarna mer... Därför säger fast anställda läkare upp sig och många vårdcentraler går runt på enbart hyrläkare -till övrig vårdpersonals frustration.

Jag förstår såklart att det säkert finns jätteduktiga, engagerade och trevliga hyrläkare också, men jag tycker att få delar med sig av sådana erfarenheter.

Elisabet. sa...

mossfolk: tack som berättade! Sånt här bemötande kan reta livet ur mig; det är så otroligt nonchalant. "Byt vårdcentral eller läkare!" föreslog jag henne. Tänk, om denne doktor varit som hon som upptäckte mitt krånglande hjärta. Hon är i min ålder, slog sig ned på undersökningsbritsen och sa "ta den tid du behöver, berätta hur du känner det!" Jag trodde inte mina öron. Hon som nu berättade för mig om dagens besök .., kommer hon att söka hjälp igen? Kommer hon ens att känna att det spelar någon roll?

Turtlan sa...

Mossfolk Du har så rätt! Jag är ju ”i branschen ”. Det finns undantag men de flesta hyrläkare har inte engagemanget. Sen så kostar de så mycket för vårdcentralerna så man lägger på de så mycket jobb det går. De löser saker för stunden och fördjupar sig inte som borde.

Sen som du skriver så deltar de inte på arbetsplatsträffar så missar ibland viktig information. De måste själva se till att få vidareutbildning eller hålla sig à jour med tex nya riktlinjer och vårdprogram och det skiftar hur ambitiösa de är med det.
Det kan vara riktigt pinsamt när man ska fråga om råd och man märker att nja det där stämmer inte. Vissa kan ändra om en behandling hux flux så patienterna blir mer än förvånande.

Lönen. Ja cirka det dubbla kostar de. De ordinarie läkare får verkligen dra ett tungt lass. Vette tusan hur lösa detta men jag tror man ffa behöver ordna en rimlig arbetsbörda för de ordinarie.

Fy så illa att vända ut efter en minut. Även om det var lättlöst så är bemötande a och o! Skämmes!

Elisabet. sa...

Turtlan: ja, man kan ju undra hur lättlöst det var? Hon hann knappt sätta sig, än mindre bli undersökt. Det är inte första gången det händer heller. Och tack som berättade! Kan inte vara roligt för ordinarie personal. Jag tänker om vi fick in extrafolk i affären som hade dubbelt i lön, i jämförelse med oss andra.

Elisabet. sa...

Turtlan: TACK till dig också, som delade med dig! Ovärdeligt med inifrån-erfarenhet.