torsdag 9 juni 2022

   På jakt ...


Så här har det sett ut i mina blomlådor under flera års tid, ja, på somrarna alltså. 
Ungefär så. Det är inte det mest ultimata valet av blommor, ty petuniorna ska hållas efter och vissna blommor ska plockas bort, men i det stora hela har jag varit såå nöjd med dem. 

Tanken var att det skulle bli något liknande även den här sommaren, men det kunde jag glömma!
Helt omöjligt har det varit att hitta rätta färgerna och på Plantagen säljs ju mest enorma krukväxter eller mer populära sommarblommor än petunior och med mig hem hade jag - förutom vackra servetter - två plantor med kattmynta, det var allt. (Otroligt sympatisk kassörska var där!!)


På väg hem svängde jag förbi Antjes Blomsterverkstad i Skipås. Där är så .... fint. 
Ombonat. Rörigt är det också, men på ett härligt sätt. Överallt finns blommor av alla de slag och där är krukor och inte vet man riktigt om allt är till salu, men det är ju bara att fråga. 

Det var vansinnigt varmt inne i butiken som nästan är som ett växthus och Antje berättade att hon inte hunnit med som hon hoppats; ja, hon hade varit hemma i Tyskland på besök; firat sin högtidsdag och även en konfirmation. Det var i Berlin. 

I Ullarp köpte jag även tre dahlior och det (inköpet av dessa) är första gången någonsin!
Nej, jag är ingen dahliamänniska - men man kan ju bli -  och hoppas att dom blir vita .., inte illröda. 

Nu hemmavid i soffan. P1 från radion ., det handlar om årets Sommarpratare. 
Hittar i skrivande stund ingen direkt lista, men den kommer väl. Hoppas att antalet s.k. kändisar begränsas.., dom har dessutom en benägenhet att återkomma år efter år. 






































Hos Antje. 
Kommer ihåg när jag bodde i Ystad och fick höra historien om ägaren till Ystad Plantskola (den låg uppe vid rondellen innan man kom till centrum) och hur han på sin ytterdörr hade en handskriven lapp där det stod "VARNING FÖR AGAPANTHUSEN!" 

För många icke trädgårdskunniga gäster, kunde denna agapanthus tas för nästan vad som helst - själv tycker jag att det låter som en stor ödla - men det var alltså Afrikas blå lilja.
Finurligt!

Inga kommentarer: