måndag 6 juni 2022

    Nationaldagsfirande ....


Och vad gör vi då?

Ja, den där födelsedags-flaggstången väntar jag fortfarande på och den lilla bordsflaggan i trä, den har blekts av solen och är nu inte längre gul-blå, utan blå-vit, så något flagghissande har det inte blivit. Mest har vi varit hemmavid. Eller vi har enbart varit hemma. 


Väggarna och hyllplanen är nu färdigmålade och sååå skönt att ha plockat bort alla böcker som bara "hamnat" där och som vi antingen har läst, eller inte tänkt läsa om ännu en gång. Favoriterna sorterades på två plan och det känns så otroligt skönt. 
Överskådligt. 

Senare i sommar, när turisterna verkligen anlänt, funderar jag på att göra ett loppisbord nere vid vägen och så säljer vi dom billigt och eventuella intäkter får gå till något bra ändamål. 


Nånting som inte rymdes i bokhyllan, det var två av Lars Lerins stora, tjocka böcker vilka inhandlades på Akvarellmuséet i Skärhamn. Dom innehåller ju helt underbara målningar/bilder och två, kanske tre av dem, ska jag låta rama in. Det är inte många gånger årligen som jag sitter och bläddrar i dessa volymer (dom är dessutom så  t u n g a); nu får vi ju mycket mer glädje av bilderna. Härligt. 
(Här är luktsalt till chockade läsare .., varsågoda, ta en nypa så ni inte svimmar!)


Den här t.ex, ska få hamna inom glas och ram. 
Är det någon fågel som jag förknippar med "hemma i Malå" (förutom svalorna som bodde ovanför sängkammarfönstret), så är det storspoven. Tänk, att vila ögonen på den! 


Annat att vila ögonen på: blåregnet som nu  v ä l l e r  ut från väggen!
Den inhandlades som liten planta hos Åbergs Trädgård i Ystad ., efter att jag fallit pladask när jag såg deras planta - stor och frodig - intill kassan vid caféet. 

Så glad jag är för detta vackra. 

Kan också berätta att dom inte så trevliga sniglarna uppenbarat sig. Fyra stycken mötte döden i form av pv igårkväll. Den gröna blomlådan är klar (blev för ljus, jag får försöka hitta rätt nyans och måla på) .., pv har sovit på soffan i ett par timmar och jag har läst morgonens mejl från min syster i Australien. Hon skriver att det går framåt. Det finns inte ord för hur roligt det är med hennes dagliga nyheter från down under. 

Hoppas ni andra är mer normala och firar ordentligt; det är vi förfärligt dåliga på. 
(Såg ett inlägg på Twitter där man uppmanades berätta vilka tre länder man kunde tänka sig att flytta till, ja, om man tvingades lämna Sverige. Hur intressant som helst! Ska fundera på vilka jag skulle tänka mig. Ni får gärna bidra med era tankar!

7 kommentarer:

WalkaboutSweden sa...

Hihi - vem hinner fira?! ;)
Toppenidé med att rama in bilder(na) från Lerinboken.

Glad nationaldag! (i alla fall)

Anonym sa...

Inte har det firats här heller… har ingen tradition kring det.
Och vart hade jag kunnat flytta om jag inte skulle bo i Sverige…? Ja, Irland ligger ju mitt hjärta nära, men även Danmark. Något tredje land kan jag inte komma på. Kanske nån del av Storbritannien.
Hedgrenskan

Anonym sa...

Oj så många böcker som är samma som i mitt föräldrahem! Inte bara den som kommit därifrån 😉 / Annannan

Elisabet. sa...

Walkaboutsweden: tack detsamma (angående nationaldagen) och ja, jag ser fram emot Lerins bilder inom glas och ram ,-).

Elisabet. sa...

Hedgrenskan: tack som delade med dig! Irland och Storbritannien kan jag också tänka mig (tänk, att bo i Skottland!), Finland går bort pga alla kasus (skulle jag aldrig fixa), Canada kanske .., och Norge och Danmark ligger också bra till. Ett villkor vore att jag kunde göra mig förstådd och framför allt förstå språket.

Elisabet. sa...

annannan: se där! Men var har jag alla Torgny Lindgren-böcker ..? Nu måste jag titta efter så dom inte hamnat i loppislådan!

Elisabet. sa...

Hedgrenskan: Nederländerna .., det kunde jag kanske också tänka mig. Trevliga människor, tyckte jag, men då blev det till att lära sig ett nytt språk. (Inte sååå svårt att urskilja många ord, men värre att sätta ihop till vettiga meningar).