måndag 20 februari 2012

Hullerombullerlivet ...


En härlig dag på jobbet!

Kassatjänst från nio till två och trevliga kunder.
Vi pratar om vinster på Lotto och trav och om våra arbeten och vad vi skulle vilja syssla med om vi vore unga och skulle börja om på nytt och Peter säger att han nog skulle vilja arbeta med ekonomi - "ja, du Elisabet, så tråkig är jag" - säger han leende .., och nästa kund är en kvinna i 70-årsåldern och mer än så .., och hon har arbetat för Röda Korset i Kristianstad och på en flyktingförläggning och om det pratar vi också.

Och jag skriver skyltar - stora och små -, mest om Jackpot på onsdag, 12 miljoner i potten .., och en annan skylt om morgondagen då verkligen a l l a kan frossa i semlor och mellan varven beställer jag läkemedel och godis.

Och paketet till förstaprisvinnaren i Uppmuntringslotteriet läggs i postsäcken.
Den bruna och finurliga tejpen är ett bidrag till lotteriet från madamen i Portugal och tejpen är inhandlad i den där härliga affären!

Tack Anna!
Glöm inte att läsa hennes inlägg som handlar om röster och hur man svarar i telefonen.
Himla intressant!


Jag står i foajén och textar skylten om semlorna, när Peter kommer förbi.
Nu slutar han för dagen .., (det har jag också gjort och jag står där i min anorak och rosa halsduk) men han är trött och slut på hela han, ja, efter nästan en veckas sjukfrånvaro som kunde ha resulterat i operation, men nu blev det inte så.

"Å, vad du har snygga skor, kan jag inte få ta en bild ..?" säger jag.

Jodå.
Peter, som arbetar i charken, är en av de absolut vänligaste arbetskamrater jag någonsin har haft.

Andra kunder stannar till och småpratar.
"Jaha, ska det bli konstuställning här ...?" säger en äldre farbror smajlande, ja, när han ser mig vid staffliet.


Sen hemåt.
Pv kommer och hämtar och så snart jag lämnar affären, ramlar tröttheten över mig.
Alldeles för få timmar med sömn tar ut sin rätt.
Och solen som strålat hela förmiddagen - "det är vår i luften idag!" - har kunderna sagt .., den gömmer sig bakom grå moln.
Men ååå, så det har töat!


Och så blir det eftermiddagskaffe och pv övar på sången här ovanför, ja, han (och någon till) ska sjunga på begravning på fredag .., det är i Ljungby det.

Själv ska jag lägga mig på soffan en stund.

7 kommentarer:

Evas blogg sa...

Den har jag sjungit många gånger. Inte på någon begravning men vi sjunger den ofta i kyrkan.

Anonym sa...

Det blir en fin begravning!!!!
Hoppas allt blir fint.
Kram Eva i Tyresö

Cecilia N sa...

Jag tycker också mycket om den sången.
Och med mansstämman till så blir den så fin.
Pensionärskören brukar sjunga den när de sjunger i gudstjänsten.

Ingela sa...

Jag tycker också om den, men jag har haft lite svårt att lära mej Harlings variant. Jag lärde mej den först på gehör och den kallades då en irländsk aftonbön med traditionell melodi som går att sjunga i kanon , en helt annan än denna. Men nu kan jag båda och båda är fina.

Elisabet. sa...

Eva, Eva i Tyresö, Cecilia N och Ingela: jag har lyssnat på Youtube och olika versioner av den här sången .,. hos mig går den inte alls in i hjärtat!

"Du får då inte sjunga den på min begravning!" sa jag till pv ,-)

Han sa att han gör ju som han vill ,-)

Cecilia N sa...

@Ingela: Va? Det måste undersökas!

Ruta Ett sa...

Vilken snygg tejp på vinnarpaketet! Kan knappast bärga mig!