tisdag 21 februari 2012

Inne i stan ...



Stig och pv diskuterar när hörnskåpet byggdes.

... bor Stig och Margaretha och där hälsar vi på, ja, efter bank, - och telenorbesök.

Stig och hans hustru har i många år varit sommarhusgrannar till pv:s mor och far, men nu, när såväl Gunvor som Viking är borta, känns det inte längre lika viktigt och riktigt hur det blir med sommarhusboendet vet dom kanske inte.

Nu är vi i deras lägenhet i stan.
Det är en otroligt välplanerad (och annorlunda planerad, inte minst!) lägenhet, med fönster åt två håll och där finns en känsla av r y m d!

Utanför susar halmstadtrafiken förbi, men ljudlöst.

Klockors tick-tackande gör mig alltid glad.
Lugn.


Gott om konst finns det och det är tavlor som jag tycker om.
När vi sitter vid matbordet slås jag av motivet på den undre tavlan.
Ja, men hur i all världens dagar kan en konstnär komma på tanken att måla av en byggnadsställning och annan diverse bråte (däribland en solstol) och dessutom få det vackert?

Men jag tycker ännu bättre om den övre tavlan.


Och Fettisdagen till ära, bjuds det på semlor från Regnbågens Konditori.

Det pratas om resor till Finland ("när vi skulle beställa mat, ja, då var menyn helt på finska, så vi sa yksi och pekade på fyra olika rader och fick på så sätt fyra olika maträtter ..", säger Stig leende), till Österrike .., det pratas om Gunvor och Viking som - utan att kunna ett ord spanska - satte sig i bilen och körde ner till södra Spanien till den nyköpta lägenheten .. och det pratas även om min mamma som en gång i livet försökte sig på konststycket att lära sig finska, men gav upp och satsade på swahili i stället .., och jag berättar om en äventyrsresa på djurgårdsfärjan, det var med en då tvåårig Emma och aldrig att jag glömmer den båtturen!

Det pratas också om slumpartade möten under livets gång .., om en seglats där pv högläste Albert Engström och så blir det prat om hur det känns att bryta ett revben eller två.

Ungefär så.

4 kommentarer:

SoF sa...

Gillar också tavlorna!
Hur fina som helst och dessutom tror jag mig förstå varför konstnären valde att måla av ställningarna.

Ett sådant foto skulle jag kunna tänka mig att ta, och varför det då?
Jo det är nåt med linjer, mönster, ljusare, mörkare...å så att det är nåt helt vardagligt - som man liksom plötsligt får syn på, nästan alltid p.g.a. att kameran är med och som gör att man ser omvärlden som möjliga motiv.

Jag är alldeles säker på att du har den blicken också Elisabet!
(fast inte just med de här ställningarna kanske...):)

Soliga och töiga hälsningar!

Cecilia N sa...

Solstol?

Jag trodde det var ställningarna runt en båt.

Elisabet. sa...

SoF:du har säkert rätt ..., men jag vet, eller är övertygad om..., att hade jag tagit fram pensel och färg, så hade jag säkerligen börjat med att rensa upp lite i röran ,-)

Cecilia N: det kanske det är också! En båt.

SoF sa...

Haha - tack för ett gott skratt så här på morgonkvisten!

Varma och dimmiga hälsningar!