lördag 25 februari 2012

Spridda skurar ...


Innan vi susar söderut, hämtar jag smörgåstårtebiten på Ankaret.
Här står den alltid, alltid, alltid så rara och vänliga Malin och visar upp den.


Och så iväg .., mulet, men barmark nästan överallt.
Den här bilden togs dock på hemvägen och då strålade solen!
Vid markslandet hitom Landskrona räknar jag till säkert femtio svanar samlade på ett ställe och överallt på åkrarna ser vi stora sällskap av gäss!


Ystad och Regementsgatan tar emot med gråmulen himmel och jag står utanför bageriet Söderberg & Sara och tänker att den här gatstumpen har betytt så mycket för mig i mitt liv.
Här bodde jag i sju år .., på 19 A fanns min första egna lägenhet .., min första egna nyckel till ett eget hem .., här hände så otroligt mycket.
Här känner jag mig hemma.
Och här bodde under en period AP och här bodde även mamma .., alla tre har vi haft samma lägenhet!
Inte en enda bekant ser jag och efter att ha köpt bröd, åker vi raka spåret till Bjäresjö, till mina barns pappa och hans fru, ja, det är där harry ska tillbringa den närmaste tiden.


Oj, en bild till från bageriet!
Där har byggts om .., eller man har flyttat disken och nu finns där några bord och stolar, en liten kaffebar, helt enkelt!
Inhandlar ett stycke fruktbröd, samt två valnötsdito.


Framme i Bjäresjö och Harry och Meja leker själva ute på tomten.
Efter en stund kommer Harry och tittar in genom altandörren .., men vart tog nu matte och husse vägen ...?

När vi åker därifrån har jag ont i magen och har exakt samma känsla inom mig, ja, som i min ungdom när vi hade åkt från Stockholm till Malå och hälsat på hemma i Malå ..., och i nästan tjugo mil brukade jag sitta alldeles tyst och titta ut genom sidorutan.

Exet sade inte ett pip - han förstod precis - och jag torkade alltid bort tårarna så ingen skulle se dem. Man kan undra varför?

Nu känner jag på precis samma sätt, ty just som vi ska ge oss iväg, sätter Harry sig vid dörren och gör sig klar för att åka med.

Ååå, jag känner mig som en s v i k a r e.

"Du vet, den där hundexperten Ceasar .., han från USA, han sa i ett program att hundar, dom lever i nuet .., inte tror du väl att Harry går och deppar för att vi har åkt ..?" säger pv.

Nej, det tror jag kanske inte .. , men han kanske undrar var vi är?
På nåt sätt.

Sen på kvällen, när vi kommit hem, upptäcker jag en bild på Facebook som gör hjärtat glatt.


Foto: Karin Eikedahl.

Den här!
Exet har varit ute på lång promenad med hundarna och nu ligger dom totalt utslagna och sover i vardagsrummet!
Harry har hoppat upp i Mejas fåtölj och Meja tar saccosäcken.
Och äntligen kan jag andas ut och känna att ååå, så roligt det ska bli med semester!


Sen blir det en sväng förbi hos Bettankax, där vi bjuds på hennes jättegoda kaka .., och vi sitter runt köksbordet och det blir många skratt och prat om allt möjligt, däribland lillprinsessans namn och vi pratar också om tapeter och röjning och lite annat.

Och nu tänker jag hoppa i bingen!
Reveljen går vid sex och stackars Hilda (pv:s dotter), arbetar 20.00 - 05.00 och får väl sova i bilen i morgon?

Adios companeros!

11 kommentarer:

mossfolk sa...

På pricken sådär kände jag alltid när jag lämnade bort Lurvig. Och åh så mycket värt det var när det kom ett mms seglandes, oftast från Lurvig själv, där han berättade om mys framför brasan eller strandpromenad med kompisar. Till exempel.
Ha en jättebra tripp nu!

Anonym sa...

Thіs parаgraρh ωill help the intегnet vіewers foг crеatіng new weblog or
even a weblog from start tо end.

Ϲheck out my blog poѕt: Read More Here

Anonym sa...

I simplу could nоt gо awaу youг sitе befοre ѕuggeѕting thаt I actually enјoyed the usual
information an indiνіdual ргoѵide in
уοur visitоrs? Is gοing to be baсk steaԁily in
order to investigate cross-check nеω poѕts

Mу wеb-site - Http://Forum.Cm77.Com/Index.Php?Do=/Profile-1299/Info
my web site: Check Out www.Sfgate.com

Anonym sa...

Do yοu have а spаm problem
on this sіte; I also am а blοgger, and I ωas wonԁering your situatiоn; ωe have developed
sоme nice mеthods and we are looκing to еxсhange mеthods with other fοlks, ωhy nоt ѕhoot me аn email іf іnteгеsted.


my ωеb blog: V2 Cigs Review

Anonym sa...

I'm not sure where you're getting your іnfo, but good tορic.
I needs tо spend some timе lеarning much
more or understandіng more. Τhanks for grеаt informаtion
I ωas looking for this informatіon fоr mу misѕion.


Reνieω my website: V2 Cigs Support Me Really feel Far a lot more Healthy When I Start off Smoking

Anonym sa...

I've been surfing online more than 2 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It is pretty worth enough for me. Personally, if all website owners and bloggers made good content as you did, the internet will be much more useful than ever before.

Feel free to visit my site :: en.wiki.in-no.org

Anonym sa...

Whеn I іnitially cοmmenteԁ I clicked thе "Notify me when new comments are added" cheсkbοx аnԁ now еаch time a cоmment
is аdԁed I gеt ѕeveral еmaіls
wіth the samе comment. Is thегe аny way yоu
can rеmovе peοple fгom that seгvіce?
Thаnκ уou!

Look іnto my weblog; http://autoowelt.blogspot.com/2012/11/u-spy-konnen-sie-sagen-welche-range.html

Anonym sa...

It's really a great and useful piece of information. I am happy that you just shared this useful information with us. Please stay us up to date like this. Thank you for sharing.

my blog post; Click Here

Anonym sa...

І think thiѕ is amοng the mоѕt ѵital info foг
me. And i am glad reаding your artіclе.
But want tο rеmark οn few general things, The ωebsite style is
perfect, the articleѕ іs reallу great : D.
Goοd job, cheеrѕ

Alѕo visit mу web pаge: braggingit.com

Anonym sa...

Amazing things here. Ι am very glad tο looκ yоur pоѕt.

Thankѕ a lot and I аm having a look fоrwaгd to сontaсt yоu.
Will you plеase drоp me a mail?

Look at my blοg ... 1

Anonym sa...

Occasion you find out about the leading operation those specials through the preparing food equipments afterward Relatively Toaster ovens will certainly undisputedly because the
elite title. The washroom is scented caused by making oil-scented all-natural tennis balls into inconspicuous organizations, or possibly a mix motor oils upright
on the smooth silk together with variation flower arrangements as
well wreaths. Don't forget this everything gluten free commonly are not constantly nutritious.

Also visit my web-site ... 4 slice toaster ratings []