fredag 17 februari 2012

Ute på äventyr ...


Med posten har kommit en avi som meddelar att jag har ett paket att hämta i Slöinge.
På Matöppet.
Inte en susning har jag om vad som finns i paketet och eftersom det står att det är "import", begriper jag ännu mindre.

Det är bara kassörskan och jag själv butiken, ja, vid kassan i alla fall .., och det blir lite småprat om vårt jobb och hon berättar att snart är det dags för pension och i nästan fyrtio år har hon arbetat i affär, men nu stundar andra tider.

På en glasruta vid entrén sitter ett anslag .,. eller mer som en hälsning från Tanzania.
"Ja, det är Daniel som ska vid efter mig ..." förklarar kassörskan leende.


Det är nog Daniel som är på bilden.
Så glad man blir av att läsa om sånt här .., vad människor kan göra tillsammans.
Om man vill.

För den som är nästan blind, kan jag meddela att på bilden längst ner till höger står följande att läsa: "Derrick hittades i en gränd när han var cirka 3 månader och har sedan dess bott på barnhemmet."


Och jag tänker att någon posttjänsteman eller kvinna i Frankrike har tagit emot paketet och jag undrar för mig själv om den människan kände samma skräckblandade panik som jag själv, då, när det här med posthanteringen var nytt och främmande.

Det tar en stund innan kassörskan hittar mitt paket och jag tror knappt mina ögon!
Ett paket från Frankrike!!
Men så förstår jag .., det är från Monet!!

Och för kassörskedamen berättar jag om Uppmuntringslotteriet och vad vi sysslar med och att det tycks bli som ringar på vattnet och vilken glädje det skänker mig.

Just som jag försiktigt, försiktigt ska backa ut från butiksparkeringen, kommer en äldre man körande och parkerar intill mig och han kör sååååå sakta, sååå sakta och jag blir full i skratt och tänker att han tror nog inte att jag fixar det där.

När mannen klivit ut ur sin bil, vevar jag ner rutan och säger - smajlande - .."jaså, du trodde inte att jag skulle klara av att ta mig därifrån när det blev så trångt ...?"

Då kommer mannen fram till mig och frågar om jag är "norrländska" och var där uppifrån kommer jag, jaså, från Västerbotten, var då där ..., jaha Malå, ja, själv är han född och uppvuxen i Sundsvall .. , "det är ju rena södra Sverige för dig det", säger han skrattande och så blir det en stunds småprat och jag får veta att han bott i Halland sedan 1966, men mycket av dialekten finns ännu kvar.

En trevlig prick är det och hjärtat är glatt när jag vinkar hejdå till honom.
Sen blir det ett litet besök i Antikhuset - också i Slöinge -, där jag hittar några vinster till lotteriet; det som nog kommer att vara i evigheters evighet, amen.


En handdukshängare .., nej, men ni vet en sån där där man hänger handdukar bakom ..., jag vet inte vad det heter .., det står broderat "Handdukar" nästan längst uppe och så den här blomkransen längre ner .., ååå, så fin den är!


Och eftersom påsken närmar sig .., så fick två stiliga tuppar göra mig följe hem.
Det kanske också blir vinster.


Paketet från Frankrike och den rara Monet, visade sig vara ungefär som ett Kinderägg.


Där fanns tre dvd-filmer (perfekt!), glasunderlägg och kanske är det ostronskal?

Om ni bara visste så glad man blir för sånt här .., och allt ska gå till lotteriet!

Tack Monica!!

4 kommentarer:

Rexxie sa...

Paradhandduk!

Mina föräldrar har exakt en likadan tupp som den vänstra, åker alltid fram till påsk...

Elisabet. sa...

Rexxie: du och pv kunde bilda en klubb! När han sa .."Blekingesöm", höll jag på att ramla baklänges!
Det visade sig senare att han har sytt egna skjortor!!!! Ja, inte bara det, stickat tröjor också!
Och du vet att det heter paradhandduk ,-)
Ni är U N D E R B A R A!

Rexxie sa...

Några skjortor har jag inte sytt, men jag är (var) en hejjare på att brodera...

Rexxie sa...

(i korsstygn enbart dock, så jag hade inte vetat att det var Blekingesöm)