onsdag 29 april 2020

Kanske tänkte hon på det ....


Fullkomligt  ä l s k a r  DN-fotografen Eva Tedesjös bilder av författaren och illustratören Jakob Wegelius, för övrigt helt okänd för mig.
Man får ofta höra - när man står där med kameran - att det är bra med linjer som går liksom diagonalt.
Titta här .. vattenkannan som är vinklad upp mot herr Weglius.
Om vattenkannan vänts åt andra hållet .,. då hade man inte blivit "ledd" upp mot mannen.
Tänker jag.


Eller som här: från svanstippen och diagonalt upp mot axeln.
Sååå snyggt!
Sån harmoni i bilden!


Och här tittar han till höger - sett från min horisont - och titta, där är en pinne som också vinklas åt samma håll.
Tillfällighet, eller ..:?
Och hade bilden blivit spretigare om pinnan lutat åt andra hållet?
Stövlarna ., dom bidrar ju - entligt mitt sätt at se det - till att jorda själva ögonblicket .
Nu ser det ut som om mannen bara gått till bryggan för att hämta stövlarna, eller just bytt om. Om han inte hade haft stövlarna i handen .., då hade det väl känts aningen tillgjort att han skulle stå där och titta åt sidan.
Eller kanske inte ..?
Intressant är det i alla fall.

5 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Det ligger väldigt mycket i det du säger om "vinklingar". Det är det som avgör om en bild blir harmonisk.

Elisabet. sa...

Bert Bodin. ja, jag tror det också, men har aldrig tänkt på det när jag sett bilder i tidningar, inte förrän idag.

Guy sa...

Tack för att du tipsar om denna duktiga fotograf. Jag gillar hennes stil och kommer att följa henne.

Monet sa...

Eftersom du tar upp det: det finns massor med kompositionsregler och alla är lika fascinerande. Börjar man titta efter dem så ser man dem nästan överallt. På bra bilder alltså, konst eller foton. Gyllene Snittet är den klassiska men diagonala linjer som du tar upp en annan. Komplementfärger är jätteviktigt och också upprepning av färg och form. Dvs har du en rund röd form i bilden är det bra med en eller flera till. Perspektiv och djup gör allt och det finns många sätt att skapa det. Du gör det aldrig men de flesta missar att en horisont måste vara rak - hur många lutande hav har man inte sett? Många har den här känslan i sig helt naturligt - du tar till exempel väldigt bra närbilder och är duktig på ljus, andra kan försöka förgäves och det blir bara platt. Men man tränar upp sitt bildseende också och du tar ju mycket bilder!

Elisabet. sa...

Guy: ja, visst är hon bra! Jag tycker ofta att kvinnliga fotografer har en annan känsla i sina bilder!

Monet: Det har tagit mig många år innan jag ens tänkte tanken på det här med bildkomposition och det är ju alltid roligare när man har en bra kamera, men nu är det som det är och då får jag hålla till godo med mobilen.
Jag minns också att Guy med en pinne ritade på sanden där han har sommarstugan, det här med Gyllene Snittet :)