söndag 5 april 2009

Det finns en sak ...



... som jag tycker karaktäriserar pensionatsvärden mer än allt annat och det är att han liksom inte är bekväm av sig.

Hur ofta som helst cyklar han de tvåochenhalvmilen till jobbet och lika långt är det förstås hem igen och när han ska handla ägg, ja, då svingar han sig upp på cykeln och susar iväg ett par kilometer enkel väg och nästan alltid får bilen stå.

(Jag gör precis tvärtom.)

Så när jag igår förmiddag - äntligen - kände mig så ovanligt pigg och yster och ville Göra Nånting, då tyckte han att jag kunde låta mina blommor få ny jord.

Visst!

Eftersom jag förra våren inhandlade dyr plantjord från Åbergs Trädgård (halleluja! dit ska ni åka!) och såg vilken skillnad det blev mot för vanlig blomjord som är superbillig, så tog den motionsvillige sin cykel och en elsladd med sig och så cyklade han iväg några kilometer .., köpte en stor påse jord .., band fast den runt ryggen eller magen .,. hittade en platta som han hade som stöd mot ryggen och så hem igen!

Så här såg det ut när han kom tillbaka.

Det är det jag menar.

17 kommentarer:

ab sa...

Han är ju som gjord för att starta ett B&B! :)

Elisabet. sa...

ab: ja, och han kokar plommon, - och rabarbermarmelad och fyller flaskor flädersaft! Sånt kan man ju sälja ..-))

bettankax sa...

Modeblogg? Pigga röda färger som matchar varandra. ;)

Så himla gulligt av honom! :)

Monet sa...

Men vilken otrolig man!! Nu får du se till att behålla honom på riktigt och att ni gör allvar av B&B.

Fast det är ju faktiskt mest på sommaren man har det, hur har du tänkt resten av året?

Mian sa...

Vilken innovativ och händig man du har fått tag i. Härligt!

Ingela sa...

Det är när jag gör sånt där som mina ungdomar (och även min man ibland) först håller sig för pannan och sen låtsas de att de inte känner mig.

Evas blogg sa...

:D Skrattar åt Ingelas kommentar. Fast jag är jätteimponerad över människor som gör på "dette viset", jag skulle inte ens komma på tanken.

Elisabet. sa...

bettankax: ja, det var förstås därför han tog just DEN påsen med blomjord ..-)

Monet: nu har vi ju inget pensionat ännu .., haha .., men tanken är ju att T ska jobba heltid som lärare, som nu .., och så får vi väl se hur och om det går att utveckla det vintertid ..

Mian: ,-)

Ingela: ni påminner lite om varandra faktiskt, helt ärligt, menar jag det. Dels är han ju mörk med bruna ögon, men jag menr mest i sättet.

Eva: aldrig i livet jag heller!
När jag bytte jord åt blommorna igår fick jag över nästan en hel sopsäck med fjolårsjord.
Den hade jag tänkt slänga ut bara i rabatten (eller det hade jag inte .., jag tänkte slänga den i soptunnan).
Behöver jag säga vad som hände med blomjordssäcken?

Den åkte tåg till landet Halland och nu ska jorden hällas i pensionatets rabatter!!

"Är du galen? Ska du ta med dig hela säcken på tåget ...?" sa jag och bara gapade.

Jodå.

Det bekymrade honom inte det minsta.

"Men han är ju smålänning ....", sa min syster som ringde nyss och log genom luren ..-)

Joanna sa...

Hahaha! Han är VERKLIGEN en Göransson! De åker med jord och värmepannor, golv, tak, toaletter, brädor, ja allt du kan tänka dig, och var det än behövs.

Elisabet. sa...

joanna: ,-)
Jag håller med dig.

Torparfrun sa...

Tummen upp!
När jag bodde i Umeå med en massa cykelvägar överallt så cyklade jag också omkring med allt på cykeln. Var det lite långt någonstans så övervann jag det gruvsamma med att jag fick motion på köpet.
Det som var ganska knepigt var att cykla med skidor - jo det var faktiskt skidföre och cykelbart samtidigt! Men jag kom på att man kunde hänga skidpaketet på axeln som en stor väska med ett rep.
Hälsa p.värden att jag diggar honom :-)

Ingela sa...

Jag kan ibland ta hem grönsaksrens i en glasslåda(t.ex. om vi är ute i husvagnen)för att lägga i komposten. Det gör jag i smyg. Är det något som en Pv skulle kunna få för sig?

Anonym sa...

Jodå Ingela, det kan man tänka sig. Jag tog faktiskt med potatisskalen från igår i jordpåsen på tåget, det gjorde ju varken till eller från vad gäller vikten. Tänk vad man slipper sopor om man komposterar och sorterar. Själv har jag inte haft sophämtning på 15 år, och det funkar alldeles utmärkt.

PV

Elisabet. sa...

Hrrrrrm: "jag har inte haft sophämtning på femton år ....".

Jo, jo.

Men jag har varit med när någon (inga namn nämnda) lägger soppåsar i mamma Gunvors gröna soptunna .....

Elisabet. sa...

Torparfrun: är du gift?

Annars vore du ett DRÖMKAP för PV!

Ja, Ingela också.

Ni kunde ägna hela helgerna åt att kompostera ..-)

Evas blogg sa...

Hahahaha...."ni kunde ägna hela helgerna åt att kompostera" :D

Annas mamma sa...

Vilken fantastisk idé med elsladden, måste säga att jag aldrig skulle kommit på tanken:-)Här i Stockholm där folk glor värderande på varandra men inget säger skulle det ju vara kul att binda en påse på ryggen. Lite uppiggande. Och så när jag läste "torparfrun" väcktes minnen, som student i Uppsala cyklade jag hem med en Baden-Baden, alla trädgårdsställen låg ju i utkanten av stan så det fick bli så. Jag njöt ofta i den på lilla balkongen.