måndag 6 april 2009

När dörrar öppnas ...



När jag för sexton år sedan kom till Skåne från Västerbotten, då började jag i en Kom Vux-kurs .., tre, fyra månader för att mer som känna sig för .., ja, om man ville fortsätta att studera.

En av lärarna, inte i engelska, men i svenska, var en långbent madame från Östergötland.

"Elisabet, nu får du väl skärpa dig ., du pratar ju engelska med västerbottnisk betoning!" utbrast hon inför hela klassen när vi en gång skulle högläsa något från en bok.

"Jaha .., och alla andra då ..., har dom inte skånsk satsmelodi i sin engelska då ...?" frågade jag, lätt irriterad.

Nä, det var tydigen bara bloggmadamen som lät annorlunda.

Det där var inte så roligt ..,ja, om man säger som så .., så kände jag mig inte särskilt glad i att efter detta bräka fram meningar på västerbottens-engelska.

Men så igår i kassan .. så har jag en lång, vacker man framför mig .., kanske i 25-årsåldern.

Den unge mannen kan inte sin kod till betalkortet, så jag säger att då får han signera istället och det går ju bra .., jag får såväl betalkortet som id-handlingen i min hand och allt är frid och fröjd.

Då upptäcker jag det ovanliga efternamnet.

"Oj, det var ett annorlunda efternamn ... det har jag aldrig sett förut ...?" säger jag och prövar mig fram att uttala det.

"Är det så ...?" frågar jag.

Då tittar mannen på mig och strålar med hela ansiktet och så säger han ..."du är den FÖRSTA som har uttalat det på precis rätt sätt, det var bra gjort av dig och ja, det är utländskt, namnet kommer från Eritrea ...."

Tror ni att jag blev glad?

Svar: jepp!

Tror ni att jag kommer ihåg efternamnet?

Svar: nix.

7 kommentarer:

Ellis sa...

Somliga ska inte undervisa, så är det.

Lärande ska peppas och uppmuntras ju!

Hälsar en som vill gå ut i vårsolen men som måste jobba och jobba och jobba.

Christina sa...

Såna lärare går bort :(

Vad är det för fel att ha lite egen satsmelodi i engelskt uttal förresten, undrar en som tycker det är underbart att lyssna på fransmän som pratar engelska :)

Elisabet. sa...

ellis och christina: ja, det är säkert precis som hon sa, madamen med dom långa benen .., men sättet hon sa det på och hon hade väl kunnat upplysa mig om detta hemska i enrum ..-)

Eller i alla fall inte så brutalt.

Monet sa...

Christina, tycker du det är UNDERBART att lyssna på fransmän när de talar engelska?

Jag får hålla i mig för att inte fnissa högt. Man är väl artig. Men det är extremt skrattretande - det är liksom inte en siffra rätt!!

Bodil Malmsten har rätt: fransmännen saknar en språkgen - för engelska.

Och Elisabet, glöm den där östgötskan. Kan föreställa mig hennes engelska med DEN brytningen. Inte vackert om man säger så:-)

Elisabet. sa...

Monet: men jag tycker helt ärligt att det är charmigt med fransmännens engelska ..-)

Det är likadant med finska och norska och delvis danska .., när den ska bli till engelska.

Den långbenta talade en utsökt engelska kan jag lova dig ..., tyvärr ..-)

Annas mamma sa...

Hej Elisabet, hoppas inte den opedagogiska språkläraren tog bort din iver att lära engelska. Säger jag med en man och dotter som just är engelsklärare och vet hur man uppmuntrar sina elever. (Och inom parentes:-) så kan de ha vissa problem med skåningars språkutveckling;-), däremot har jag aldrig hört något om norrlänningars)

Elisabet. sa...

Annas mamma: nädå, jag pratar oförfärat engelska, men nog tycker jag fortfarande att det var väldigt opedagogiskt!

Den riktiga läraren i engelska kom från Canada, hette och heter ännu Jennifer Saxell och var helt underbar!