tisdag 7 april 2009

Just nu ...


Katten Boll från Småland.
Ungefär så har jag känt mig idag.


Aldrig tar hostan slut och jag tittar på film på SVT, "Mitt liv som hund", en av de bästa filmer jag har sett i mitt liv; en film bräddfylld av värme, humor och allvar.

Och en magnifik Anton Glanzelius i huvudrollen.

Det är säkert femtonde gången jag ser den här filmen och jag upptäcker hela tiden nya saker.
(Emil och Emma fick den som present när jag var uppe förr-förra gången och tyckte att den var jättebra! Då blir man glad.)

Telefonen ringer.

Det är pensionatsvärden som har öppnat sitt blå kuvert och nu ska jag gissa hur det har gått .., restskatt eller återbäring?

Han försöker att låta neutral, men jag hör genast på rösten .., han är världens sämste skådespelare.

"Ja, återbäring förstås ...!" säger jag.

Och så ska jag gissa hur mycket.

Nästan på pricken rätt svarar jag och då tycker förstås pensionatsvärden att det inte är lika roligt längre med den där gissningstävlingen.

"Nä, nu ska jag fortsätta att röja på altanen ...", säger han.

Utanför mitt fönster börjar molnen att hopa sig.

Himlen är grå.

På hustaket mitt emot sitter en duva.

7 kommentarer:

Monet sa...

Hade inte han feber igår? Jag fattar ingenting - hur gör man i Sverige numera, struntar helt i kroppen:-)

Eller hjälpte tankekraften?

Elisabet. sa...

Monet: ja, han trodde att han hade feber .., han frös och hade sig.

Själv ska jag ju till v-centralen i morgon och eftersom varje patient kanske tilldelas fem minuter av läkarens tid, eller kanske tio, så har jag nu övat att prata i racerfart ..-)

Här ska jag ta upp fyra olika saker och det ska raskt.

Christina sa...

Så tråkigt att du aldrig blir frisk...och vilken tråkig vårdcentral ni verkar ha!

Cattis sa...

Nu får du slå näven i bordet och se till att du får någon dundermedicin!!

kram och lycka till!
Cattis

Turtlan sa...

Funderat på om Du kan ha Mycoplasmalunginflammtion? Då hostar och hackar man så det räcker och blir över! En tanke bara

Men reserverar mig, säg inget utan låt doktorn göra jobbet så får vi se vad denne kommer fram till :-))

Syster Turtlan


( PS: Det finns två varianter av Mycoplasma, och jag menar INTE den genitala!!! *L* )

Inkan© sa...

Ha, jag log också när jag öppnade mitt kuvert...

Och din favoritfilm är också en av mina... Helt enkelt underbar och vilken tidsperiod - allt kunde vara möjligt!

Elisabet. sa...

Christina: ååå, nej ., dom är jättefina, jag bara ANTOG att man kanske får fem minuter .., det brukar gå i racerfart ,-)

Cattis: ja, det blir intressant att se vad som blir resultatet av besöket .., hoppas att det är en rar och vänlig läkare.

Inkan: visst är den! Och alla skådisar är sååå bra! Och det är en sån VÄRME i hela filmen; en sån medmänsklighet.

Syster Turtlan: vi brukar skoja och säga att man ska aldrig tala om för en doktor vad man själv TROR att det är .., dom måste få hitta det själv .,. ungefär som när man planterar en tanke hos ens sambo/man och sedan, efter nån månad eller två, kommer dom med samma tanke och tror att det är deras idé ,-)
Men .., eftersom det bland bloggvännerna finns minst en läkare, som dessutom är så helt underbart rar, så säger jag inte så ,-)