onsdag 8 april 2009

Facit ..



Väntrummet är precis som alla andra väntrum man har suttit i .., ergonomiskt sittriktiga fåtöljer och ett bord med några vällästa tidningar.

Vi är fem personer som väntar på vår tur.

Alldeles knäpptyst är det.

När någon ny kommer hejas det lite försiktigt och jag säger - till en som står och tvekar vid kölappsapparaten - .."nä, du behöver ingen kölapp om du har betalat i receptionen ..." eller ..."ja, du handlar ju i affären .,. jaså, du är här också ..? eller .."ja, men du kan ju slå dig ner här intill mig .., jodå ..., jag är inte farlig ...".

Sånt prat.

Nästan exakt på pricken vid utsatt tid blir jag hämtad av läkaren, fvb till undersökningsrummet.

Läkaren är en kvinna på 36 år (jepp, någon frågar ...) och tycks vänlig.

Det blir det vanliga ., "berätta hur du känner det ...", lyssna på hjärta och lungor, ja, sånt och att jag har ett rätt stort blåsljud konstaterar hon raskt och frågar hur länge och jaså, sedan jag var liten .., men har ingen ... jaså, det har konstaterats .. men ingen som har tagit en närmare titt på det ...?

Sedan säger hon att jag ska lägga mig på britsen och ta av mig på överkroppen.

Älsklingstunikan, den röda, draperar jag lite finurligt över magarna och då ler läkaren.

Hon förstår.

Ja, sen går allt av bara farten.

Det visar sig att mitt blodtryck är av den högre sorten .,. och då menar jag verkligen den HÖGRE .., och läkaren rynkar sin panna och plötsligt kommer en helt underbar undersköterska (hon är underbar för att hon tror att jag är mycket yngre än personnumret visar ..., och när jag, senare, skyndsamt berättar detta för pensionatsvärden säger han ..."hade hon vit käpp ..?") in med en EKG-apparat och vi pratar om magar och annat och därefter blir det provtagning i lilla labb-rummet och sist av allt nytt samtal med läkaren.

Hon säger att jag absolut inte bör arbeta det som är kvar av den här veckan och i morgon ska jag upp och ta en hel drös med nya prover och på tisdag är det träff med läkaren igen för att kolla blodtrycket och lite annat och av bara farten skriver hon en remiss angående den där hjärtklaffen.

Antibiotika får jag också.

Och så är det över.

Så jag tar cykeln och susar (något försiktigt .., jag tänker på det höga trycket och känner mig plötsligt som en ballong med för mycket luft i .,. på väg att explodera ...) iväg till Apoteket och där översvämmas lokalen av väntande patienter eller anhöriga och jag lutar mig mot väggen och en kund från affären upptäcker mig på väg ut, så han stannar till och klappar så himla snällt på min axel och eftersom han hör att jag är hes, önskar han god bättring.

Mannen visar sig vara en av Ystad IF:s stormålvakter i handboll, ja, på den tiden det begav sig, nu är han inne för att hämta medicin till sin gamla mor.

Och så hemåt.

Nästan vid min port möter jag sonen som kommer körande med sin pappas bil och sidorutan åker ner och jag frågar om han vill ha fika med mig och det vill han.

"Om en stund!" säger han.

Och nu är stunden här.

Just nu kom han.

Så var det.

Är det.

Och nu är jag hemma hos mig och evigt glad och tacksam att jag till sist ringde vårdcentralen och i min anoraksficka ligger antibiotikan och väntar.

Det känns bra.

Och den unga läkaren har min fulla tillit.

Så var det.

27 kommentarer:

Ellis sa...

Det låter som det var på tiden med ett ordentligt läkarbesök. Bra!

Du ska vara oerhört rädd om dig, för vi har bara en enda Elisabet och henne vill vi ha kvar i all evighet.

Kraaaam!

Pssst, hälsa sonen, om han är kvar.

Evas blogg sa...

Har du lunginflam. efterom du fick antibiotika? Högt blodtryck är inget att leka med. Vila vidare nu. Säger jag som själv inte går till läkaren (fast jag mår så mkt bättre nu).

Anonym sa...

Doktorer är bra att ha. Det hade hon/han varit även om du inte hade fallit för personligheten. Du ska vara rädd om dig. Du är en väldigt viktig person för många.

doktorn på Mottagningen (som försöker se sträng ut i skrivandes stund)

Lena sa...

Så bra att du blev ordentligt "omhändertagen". Högt blodtryck tar musten ur en, har jag märkt.
Kom du ihåg mammografin?
Ta det nu lungt!

Tankevågor sa...

BRA att du tog dig till doktorn! Säger jag som är likadan som vännen Eva här ovan....måste också till doktorn snart med min axelvärk. Suck!

Elisabet. sa...

Till er alla: egentligen förstår jag inte varför jag fick Doxyferm ..., men hon tyckte kanske att det behövdes ...?

Blodtrycket var så högt, så jag vågar knappt hosta.

Och tack Eva på Frösön för härligt samtal!

Evas blogg sa...

Tack själv!! Det berikade min dag! Nu ska jag lägga ut bilden på killen i fönstret :)

anna of sweden sa...

Ja, var rädd om dig Elisabet!
Kram!

Anita sa...

Elisabet: Togs inga prover? Troligtvis fick du PC för säkerhets skull pga av din envetna hosta (och möjligen med tanke på ditt höga blodtryck).

Krya på dig!
Smulan

Elisabet. sa...

smulan: jag ska dit i morgon och lämna prover (fastande). På tisdag ny tid hos läkaren.

Elisabet. sa...

Smulan igen: jo, snabbsänka.

Mian sa...

Känns bra att dom kollar upp allt ordentligt!
Lova att ta det lugnt nu hela påskhelgen.

Cecilia N sa...

Ellis sa allt som jag ville ha sagt.

Och det gäller till Eva också! ;-)

Anonym sa...

Bra at du blir undersøkt.Ta godt vare på deg sjøl nå.Ta det med ro ,dvs-kryssord,t.v og god musikk.

-B-

Elisabet. sa...

till er alla: ååå, så rara ni är, som alltid! I morgon förmiddag ska jag till vc och det ska tas prover .., i rör .., sedan tar jag tåget till landet Halland där jag har egen vårdare.
Jag sms:ade honom när jag fick beskedet om det förfärligt höga trycket. "Byt kvinna!" skrev jag.

Fick rara ord till svar .., så dit ska jag åka.
(han ville inte byta ..-)

Anita sa...

Elisabet: Om snabbsänkan var hög (och det var den säkert :)) så tyder den på att du har en kraftig infektion. Om det är en bakteriell eller en virös infektion (som är orsaken till en hög sänka) kan man ej utläsa. För det krävs en odling. Antibiotika biter bara på bakteriella infektioner, men du fick säkert PC för säkerhets skull.

Ha det gott nu i landet Halland!

Monet sa...

Åh, äntligen!! Att någon kunnig och engagerad såg vad så många av oss sett på bloggen.

Att du fått Doxyferm som är ett sk. bredspektrumantibiotikum, dvs slår ut ett större antal bakterier än "vanlig" penicillin, beror säkert på att man inte vill chansa utan ser till att ge dig största möjliga läkechans. Antagligen med tanke på gammalt blåsljud och förhöjt blodtryck också.

Det är dessutom vanligt (i Sverige) att man ger det här vid envisa och återkommande luftvägsinfektioner.

Fast när jag försökte be om det för min lika envisa infektion i höstas här i Frankrike log ju min franska doktor lite snett och sa att den sortens medicin ger vi här i landet bara vid sexuellt överförda sjukdomar! :-))Så olika kan det vara. Men jag har god erfarenhet av Doxyferm eftersom jag är allergisk mot penicillin och om några dagar kommer du att må mycket bättre!

Hjärtebarnen PV och Elisabet ska ta det lugnt, det visar sig nu.

Ta det "roligt" och följ doktorsråden. För tidig uppegång och aktiviteter efter kraftiga infektioner kan faktiskt också slå sig på hjärtat, så ha en lugn och skön Påsk utan oro (ni verkar inte vara den sorten) och gläds åt alla omsorgstankar till er båda!

Man har sig bara en gång, vad man vet och som många har skrivit: det finns bara en Elisabet och henne vill vi ha kvar länge!

Turtlan sa...

Hej om aftonen:

Doxyferm är bra meducin´ vid luftvägsinfektioner ( och det man ger vid mycoplasma...*L*.. fast det var nog inte det för då hade hon säkert sagt det! )

Svårt tro att PV skulle vilja byta bort Dig! En har flimmer, den andra högt blodtryck, låter som en fin kombination *L*.

Ha det så gott ( och heja på Färjestad ikväll !!! )

Anonym sa...

Turtlegirl:
Jag har inget flimmer längre. Medicien, Durbis Retard, fungerar alldeles utmärkt. Och som gammal smålänning får jag nog hålla mina tummar för HV 71, sorry.
PV

Ellis sa...

Vandrarhemmet Flimmer & Fladder AB. Ni är ju som gjorda för varandra. ;)


Ja, åk nu till Pensionatet med stort P och bara slöa. Det och doxyproxytjosan fixar nog biffen ska du se.

Kram kram kramelikram!

Elisabet. sa...

Smulan, Monet och Turtlan: I morgon ska jag dit och lämna flera prover, det känns jättebra!

Ellis: haha .., du inte klok! (Men härlig .-))

PV: Å, jo, du har visst flimmer ibland, det säger du! "Nu slår det lite dubbelt ...!" det har jag hört flera gånger .,. försök inte .-)

Linda sa...

Jag undrar när det slår dubbelt hos PV:n.... :P
Vilken tur att du gick dit idag och fick order om att stanna hemma resten ev veckan. Ibland, ganska ofta, vill vi ju vara så "rediga".
Hoppas nu att ni kan få en lugn och skön påskhelg, tänk på vad ägg kan ställa till med så ta det lilla lugna.... Tänk på trycket :)
Kramis

Bert sa...

Ja, du vet ju vad jag har sagt. Så säger jag inte mer.

Elisabet. sa...

Lindalotta: ,-)

Ja, säg det du ..., haha.

Bert: nä, det räcker. Jag vet precis vad du tänker! ,-)

Helene sa...

Bettan, jag vill inte se dig på jobbet förrän du är helt frisk, du kan iofs komma och ta en fika med oss ;-)
Ta hand om dig,
Kram

Elisabet. sa...

Helene: åååå, så rar du är!

Nej, för första gången i mitt liv, tror jag, har jag faktiskt inte dåligt samvete för jobbet .., jag känner mig så urdålig så det finns liksom inte på kartan att jag kan ens kan TÄNKA tanken att cykla till affären och jobba.
Inte som det är nu.

Men jag saknar morgonfikat ..-))

Annela sa...

Men lilla Bettan, nu måste du bli frisk fort, så du kan njuta av ägg och sill och annat gott.
Stor, varm påskkram till dig från mig.