lördag 11 april 2009

Påskaftonspyssel ...


Fr.v. Ann, Mattias, Mats och Kerstin.
Ann och Mats är kusiner till pv.

På självaste påskaftonen beslutar sig herr pensionatsvärden för att nu, nu ska solfångarna, dom som har bidat sin tid liggandes under grön presenning på altanen, nu ska dessa komma på plats!

Så han ringer till kusinerna som är i Haverdal på besök och frågar om där möjligen finns någon som har lust att vara honom behjälplig med detta att få upp två solfångare på taket?

På påskaftonen.

Tänk, att det finns det!

Och efter kaffe och uppvärmda gifflar ute i solskenet, diskuteras det hur man ska gå tillväga .., är det någon som inte direkt är lockad av att skutta omkring på taket ..? ja, det planeras noga.

Pensionatsvärden är den som sitter på taket och ska ta emot solfångarna.

Och så börjar förevisningen!


"Hur går det ..? Ni håller väl i er ordentligt? PV .., nog borde du väl ändå ha nån slags lina runt magen som håller fast dig ...?"

Längst uppe på taket, på själva nocken, står Mattias och håller emot med stadiga rep, så där så inte fångarna ska susa iväg ner mot marken.


Fast det har han inte börjat med här ..., nu gäller det att flytta den nya fångaren till vänster och det är inte gjort i en handvändning och sedan ska den fästas.

Det är ganska spännande att stå där nere på gröngräset och titta på det här äventyret.



Och se där .., två nya solfångare på plats!!

Om man umgås flitigt med en man som är omåttligt intresserad av detta med alternativa energikällor, så kan man förstås inte undgå att påverkas.

Nu händer det ofta att jag, när jag ser nybyggda hyreshus i Ystad, tänker att .., så dumt, att man inte har solfångare på taket, allra helst när det vetter mot söder!

För övrigt är det en solig och fin dag.

Pelle är hängig .., och bloggmadamen är hes och hostig, men det går åt rätt håll.

Och tänk, i flera månader har jag haft ett rött märke eller mer som ett sår mitt framme i pannan.

När det har varit stressigt på affären (när j a g h ar upplevt att det varit stressigt ..), har såret blivit illrött.

Den senaste tiden har det varit konstant fnasigt, ibland lite sårigt och som ett stoppmärke.

Idag .. är det helt försvunnet.

Just så.

11 kommentarer:

Bert sa...

Ja - Det där kallar jag pyssel. ;)

Jag har också fundrationer på att langa upp hela sydvästtaket med solfångare. Ni ställer väl upp?!

Fast jag måste kanske begära offert av solfångeribranschen först. Och sen beställa, förstås.

Jag ringer när det är dags.

Elisabet. sa...

Bert: pv ställer säkert upp ..-)

Han är en av de mest energiska människor jag har träffat ...-)

jenny sa...

bettan.., du är inte hemma i lägenheten va? för ditt ena fönster mot mariagatan har stått vidöppet sen igår middag.., jag blev lite orolig att nån skulle hoppa in. glad-påsk-kram!

Monet sa...

Men oj, vilket projekt. Måste de inte kopplas ihop och till något för att man ska dra nytta av dem?

Läbbigt med ditt öppna fönster - hoppas du har snäll ovanpå granne som kan fixa det åt dig?

Och så undrar jag vad som händer med taket på pv-huset. Tegelomläggning?

Fint väder ni verkar ha, bättre än vi har här i södern ser det ut som! Härlig vårkänsla.

Monet sa...

PS. Om ditt märke i pannan: jag tror du haft någon typ av bakteriell infektion där. Nu går du på antibiotika och då hjälper det mot sånt också. Sa doktor Monet:-)

Elisabet. sa...

jenny: jag har ringt Anders, han skulle in till stan om en timme eller så, går du förbi och det är öppet, putta bara igen det!

ÄNGEL, som sade till!!

Tankevågor sa...

VAD är det med Pelle? Varför är han hängig?

Annas mamma sa...

Spännande påskafton....kul om du ger mer rapporter om solfångarna, om de fungerar bra och gärna hur de fungerar. Är en bra idé att ta till vara den värmeenergi som finns, har också funderat på det till landet, men det blir nog jag då som får klänga på taket. Tänkte på ditt sår, så skönt det är läkt, för det är inte så bra att gå med en längre tid om man inte vet vad det är. Tror som Monet att faktiskt antibiotikan kan ha hjälpt. Du ser, snart är allt elände puts väck. Och PV verkar ju vara en hyvens karl så du blir väl omhändertagen. Mera trevlig påsk önskas.

Annas mamma sa...

Och här i södra Stockholm har det varit en sanslöst vacker sommardag, det var shorts och linne utan att man blev kall om ryggen. Kanske det blir ännu en sådan dag imorgon, sen bär det av till vackra England.

Anonym sa...

Fullt upp..ojojoj

Ditt röda märke i pannan låter lite liknande de jag har haft i 10 år snart.
Mitt heter DL = Discoid Lupus, en hudsjukdom som relativt snäll och som enkelt kan hållas tillbaka med receptbelagd hudsalva. MEN, man måste gå till Hudmottagning.
DL kan utvecklas till SLE och det är en styggare variant, som kan angripa kroppen invärtes.
Kolla upp det, om det inte är en vanlig finne, insektsbett eller något annat vanligt!

Elisabet. sa...

Nu ska jag svara i tur och ordning här .., få se nu:

Monet: nej, inte tegelpannegrejs, utan det monteras solfångare.

Londongirl: ja, säg det .., katter kan förstås bli hängiga precis som vi människor, förmodar jag .., så han har mest sovit och tagit det lugnt. Idag, påskdagen, är han sig själv igen ..-)

Annas mamma: pv har lovat att skriva en kommentar och beskriva hur det är tänkt att fungera.

Och angående det röda i pannan: ja, det är mycket möjligt att det är som ni säger att antibiotikan läker det hela .., men att det är stressframkallat, det råder det ingen tvekan om.
Men tack för tipsen ..., Marskatten .., jag ska kolla upp det där när jag hos läkaren på tisdag. T A C K!