onsdag 8 december 2010

Idag ...



Det kanske går lika bra i landet Halland, som i landet England? tänker jag.

Och så norpar jag mannen på Stora Torg, han som låeter mig få en hel påse med frusna äpplen, så där till alla hungriga koltrastar.

"Får man fråga vad du heter ...?" säger jag.

Det får man.

Mannen visar sig heta Arne, är Jungfru och bor ute i Söndrum, mot Tylösand till.



I många, många år har han haft plats på torget.



Dagens inköp - hos Arne - blir tre små fina tulpaner.

Julröda.

"Jag ska minsann hälsa till fåglarna att äpplena var från dig ..", säger jag.

Arne ler.



Innan jag kommer till stan, handlar jag på Ica Maxi.

Helt ärligt tror jag att all energi och glädje som susade in i själen vid besöket i London, gjorde sig en liten plats i hjärtat, ja, det är som om modet tog fart igen!

Så väl inne i den stora Icabutiken frågar jag en vänlig kvinna om där finns någon personalansvarig att prata med och det finns det och personaldamen kommer så småningom och visar sig vara så rar och vänlig och hon tar mina papper och jag säger att "jo, jag vet att där inte är någon ledig tjänst, men ställa sig i kö kan man ju göra ...", och kvinnan ler och säger att "om inte annat så till sommaren .., och då har man ju fått in en fot ..." och just så brukar det vara.




På väg hem och inte långt från Stensjö handlar vi lussekatter och annat gott i den här butiken.

Om jag frågar även där?

Svar: ja.

Och t ä n k ..., då skulle jag i så fall få expediera en viss bloggmadame om somrarna!

4 kommentarer:

Monica sa...

Vilken bra dag och så underbart söta tulpaner, jättebra inköp:-).

Lena sa...

Det är något jag ser framemot :)

Kesu sa...

Säg mig, är det Arne som står nära kisoken på Stora torg? I så fall har jag också handlat av honom.

Det finns en annan go torghandlare som står med apoteket och Föreningssparbanken i ryggen. Har jättefina varor. Jag vet egentligen vad han heter, men jag har glömt namnet. Attans också. Jo! Där kom det! Åke!

Visst är det härligt att småspråka med torgubbarna?!

Elisabet. sa...

Lena: det skulle jag med göra, om det blev så ,-)

Kesu: nja, jag tror han stod som mitt emot Systemet, nästan ..?