torsdag 9 december 2010

"Språköra" ... jo, jo ...



Det bästa med att tillhöra Utanförskapet, det är att man har möjlighet att få lära sig så oändligt mycket.

Till exempel kan man en vanlig dag sitta i loppisfåtöljen och följa en debatt i SVT, en debatt som handlar om vård av döende och det låter kanske inte som om det vore så värst inspirerande, men det var det verkligen.

Där fanns förstås en panel med experter på området och så en publik som satt i något som påminde om en biograflokal.

Somliga i publiken såg mer intresserade ut än andra.

Nåväl, längst till höger i panelen satt en kvinna med silvrigt hår och när hon öppnade munnen, så hann hon inte mer än att säga fem, sex ord, så tänkte jag att ..."men åh, hon är ju från Västerbotten, kanske från Skellefteå!"

Att man bryr sig i sånt, det är förstås underligt - kanske någon slags ännu icke diagnostiserad sjukdom -, men så är det i alla fall för mig.

Och jag berättade det här för pv och hur förunderligt det är, att man kan pricka in så där bara på några få ord.

För att ytterligare förstärka sjukdomsbeteendet, googlade jag på kvinnans namn, men där stod ingenting om eventuellt ursprung.

Då skrev jag ett brev till henne och berättade om denna min fascination för dialekter och så bifogade jag ett A4 med kryssrutor - bara att fylla i - och ett kuvert med svarsporto .., och därefter raka spåret till postlådan.

(Sådana har jag skrivit till alla mina chefer när jag har sökt ledighet och alla har inte uppskattat dem, det ska villigt erkännas ...).

Så här såg en av sidorna ut.



Idag kom svaret.

Vem det var?

Jo, den här kvinnan.

Så glad jag blev!

7 kommentarer:

Anita sa...

Åh, jag blir så imponerad av din skrivklåda, nyfikenhet, intresse av människor och ditt språköra!

Kram!

Elisabet. sa...

Anita: just vad jag ville höra ,-)

Du förstod vinken precis!
Medalj kommer med posten ,-)

Rexxie sa...

...och jag blev på googlings-humör och blev jätteimponerad över att hon sprungit Tjejmilen 2010 med tanke på hennes ålder!!

Monet sa...

Håller helt med Anita. Och så kul att hon svarade!!

Elisabet. sa...

Rexxie: haha .., ja, den uppgiften hittade jag inte! Du är makalös!

Monet: ja, visst var det vänligt!
Sånt tycker jag om.

Rexxie sa...

Tyvärr är jag även makelös, men det är väl en annan fråga!

Undrar hur långt jag kan springa om 26 år när jag också är 74 år? Antagligen inte alls känns det som just nu...

Elisabet. sa...

Rexxie: menar du att hon var 74 när hon sprang!!