måndag 30 maj 2011

Plötsligt ..., på väg ut ...


... råkar jag slänga en blick på tavlan som hänger i lillhallen.

I mörkret.

En tavla som jag har inhandlat i en antikaffär någonstans i Skåne och priset låg kanske kring trehundra kronor?

En etsning.



Tänk, så jag tycker om den!

Och titta hur fint konstnären har fångat flickans blick!

Titeln är "Uppkopplad" och signaturen i det nedre högra hörnet är Gert Aspelin - 75.

Och nu har tavlan fått flytta in i ljuset.

// En stund efter att jag påbörjat med det här inlägget, googlar jag på herr Aspelin.
Jodå, han finns verkligen! Och jag undrar om det är okej att jag lägger in en bild på hans ateljé?
Jo, det går det med.



Och här finns länk till hans hemsida.

3 kommentarer:

SoF sa...

Tack E för din kommentar om 70-talet.

Jag minns också när vi köpte vårt hus 1982 och flyttade in i ett hem som var fullt av bruna heltäckningsmattor och bruna vävtapeter. Härligt. ;)

Tror knappt att de som bodde här tidigare skulle känna igen sig idag, i alla fall inte när det kommer till färg, tapet och golvmaterial.

Önskar dig en s k ö n ledig och oplanerad dag!

Klimakteriehäxan sa...

Tror att han undervisat ungdomar - en av mina (konstnärliga) släktingar har talat varmt om honom, som sin lärare om jag minns rätt. Härligt med bilder man verkligen gillar, då spelar priset ingen roll - det kan vara en billig affisch (såna har jag)!

Elisabet. sa...

S o F: ,-)

Klimakterihäxan: ja, jag föll verkligen pladask för tavlan .., den hade nog fått kosta åtskilligt mera och jag hade ändå köpt den.

Och jag håller med när det gäller priset. En liten tavla som mitt barnbarn gjorde 2003 eller 2004 är för mig lika värdefull som vore det en Picasso!