lördag 4 juni 2011

Kapten Göransson med besättning ...


Idag bestämmer sig pv för att ta ut lillbåten, den som är tänkt ska användas till fisketurer.

Det är en Askeladden som kan användas enbart som motorbåt, men man kan också segla med den och det är det pv har i tankarna.

En enda gång har jag varit ute med den här .., då rodde jag själv och pv satt intill och så snart vi lämnade den lilla hamnen och kom ut på öppet hav, ville jag vända om!

Så förfärligt harig jag var!

Och jag har väl inte bestämt mig helt för att följa med idag heller .., nu ska det seglas lite .., men vinden är nästan obefintlig och ja, det känns aningen bättre.

Så jag hoppar i.
("Hoppar i" = vinglar mig ombord).

Men åååå, så roligt detta var!



Innan vi kommer ut från hamnen, ror pv.
hemvägen seglar vi (ja, "vi" och "vi" ....) ända in mot kaj.
Då sitter jag vid rodret.

I kanske en och en halv timme blir vi ute .., vi passerar fågelön och stranden och går mot Glassvik, söderut alltså.

Vi dricker vatten och kalasar på pv:s kokoskakor och säger ..."men varför tog vi inte med oss kaffe och mackor och kikaren!"

Det är pv som är kapten.

Han sitter vid rodret och själv solar jag - liggandes på rygg på knöligt underlag - eller sitter med uppdragna knän och tittar ut över havet.

Vi ser ett sällskap ejderhannar - tjugo stycken kanske - komma flygande i våldsam fart alldeles ovanför vattenytan och vi ser en fiskmås som ser ut att "loppa av sig" i vattnet .., och hela tiden hör vi fiskmåseskrik och seglet som fladdrar bara lite, lite i vinden.

"Snart ska jag göra ett slag ...", säger pv.

"Ett slag ...?" säger jag och tänker att då får jag nog vara beredd, så jag inte får seglet/bommen i huvudet.



Och så frågar jag när slaget ska bli av?

Ja, detta säger väl allt om hur van seglare jag är.

18 kommentarer:

Hedgren sa...

Haha! Underbart! Du verkar vara lika mycket landkrabba som jag...

Anonym sa...

Skrattade högt!
/Biggan, fd seglare

Ulrika sa...

Guuuud vd du är Modig!
Jag hade aldrig vågat!

Det var alldeles fullt tillräckligt att bara kliva ombord på den andra båten. :-D

Amber sa...

Haha! Du lär dig nog!

Jag tog med mig min dåvarande STORA pojkvän i en Laser, på Vättern... Korkat. Där blåser det upp på ett ögonblick, Lasern är pytteliten och pojkvännen var blek av skräck och rörde sig helt fel hela tiden. Suck.

Elisabet. sa...

Hedgren: nja, egentligen är jag ett vattendjur, men just seglat har jag ju aldrig gjort, så där på riktigt. Var skulle man segla i Malå?

Biggan: ,-))))

Ulrika: jag har en annan liten film där jag säger - medan pv ror ut - att så kul när jan, mian och ulrika kommer, då kan vi ta dom ut på små seglatser och då säger pv - leende - "ja, fast jag tror nog inte att vi får med oss Ulrika ..." ,-)

Amber: jag förstår honom verkligen! Är man dessutom, som jag själv, liksom osynkad, så blir det bara fel ,-)

Ulrika sa...

Hahahahaha!! Han har heeelt rätt! ;-)

mossfolk sa...

Men vad mysigt!!! Mina båtturer går nog att räkna på ena handens fingrar... men det beror inte på ovilja utan på att det inte funnits någon i närheten med båt. Hur som helst hade jag ingen aning om vad "slag" var och hade förmodligen också förberett mig för att ta betäckning ;)

Monet sa...

Men gud vad roligt. "Det är redan gjort", dvs slaget somj är ett faktum är ju helkul!! Hälsa pv det. Från (faktiskt) både seglarna och motorbåtsinnehavarna sedan ungdomen, M och B i Provence!

Evas blogg sa...

När skepparen ropar: Klart för slag! Då svarar de andra detsamma. Sedan ropar skepparen: Ror i lä. Då svara de andra detsamma. Det minns jag i alla fall från seglarkurserna när jag var tonåring. Ha det fint på havet!!

Elisabet. sa...

mossfolk: nej, jag har inte ägnat mig åt segling särskilt ofta. En gång, bara. När min australiensyrra bodde i Sthlm, hade hon och hennes man en segelbåt och pappa var på besök och vi med och skulle fika i båten, som låg i en liten hamn.
Vi satt där nere och fikade .., och det tog inte lång stund förrän pappa och jag själv spydde ,-)

Monet: ja, nu var det ju ingen vind att prata om och trångt i båten, så jag tänkte att bäst att jag lägger mig ner, om "bommen" kommer farande. Och så var det över! Tala om snopet.

Eva: se där! Du kan komma hit och lära upp mig. Jag har svårt att ha pv som magister. Han försöker nog må du tro, så där i smyyyyg. "Ja, nu får vi slöra lite ...", säger han och tror förstås att jag ska lägga detta på minnet. Men jag vill bestämma själv när jag ska lära mig ,-)

Mian sa...

Det är redan gjort!
Går det så snabbt alltså, så att man inte märker det? :)
Jo då Ulrika - vågar Elisabet så vågar du!
Jag måste nog läsa på lite om segling och lära mig en del ord förstår jag...
Det ser underbart ut - verkligen! Rogivande.

Cecilia N sa...

Hm. Det är tydligt att de andra fattar nåt som inte jag gör. De två nedersta bilderna är bara vita rutor. :-(

Ska se om det är lika illa i den vanliga datorn ...

Elisabet. sa...

Mian: jag hade nog förväntat mig något mer effektfullt ,-)

Cecilia N: det är filmer på dom två nedre!

Cecilia N sa...

Hihi, nu har jag också sett.

Har du koll på vad "slag" är nu då?

Elisabet. sa...

Cecilia N: men jag visste vad det var, och skulle ju göra mig beredd ..., jag låg redan raklång, men hann aldrig vara med på när det hände ,-)

Evas blogg sa...

Visst kan jag det :) Fast det blir nog svårt att baxa ner mig i en båt nu för tiden ;)

Turtlan sa...

Kvällens skratt!

...redan gjort.... :-))

Den var superb!

Så frenetiskt han ror. En energisk man må jag säga.

Vi tuffar på i 6 knop med vår båt, ibland 6,2 knop men aldrig mer än det. Ingen brådska men fram kommer vi.

Visst är det härligt ute på sjön.

Elisabet. sa...

Turtlan: ja, det är säkert skönt med motorbåt också ..., särskilt om man får bråttom in till land ,-))