onsdag 1 juni 2011

Hemöver ...


Ibland, särskilt sommartid, översköljs jag av längtan till Skåne i allmänhet och Ystad i synnerhet.
Det är såna här stränder jag längtar efter.

Arbetstiden varar till kvart över sju, men ikväll är det mer än vanligt att göra och det drar ut på tiden.

När vi lämnar affären, säger vi till varandra att "guuud, så slut på vi är!"

En av arbetskamraterna har idag genomgått skiktröntgen av nacke, huvud och axlar ..., det är armar och händer som domnar av och jag tänker på den alltid effektiva Carina som idag sprang likt en iller mellan juicer och mejeriet och hur oändligt stressigt det är numera att vara affärsbiträde .., det går liksom inte jämföra med för tjugo år sedan!

På Ica Nilahallen i Malå kunde vi vara tolv, tretton stycken i fikarummet på morgnarna .., vi hann prata och skratta och nog fanns det att göra, men inte alls som under de senaste åren.

Nu ska allt färre, göra allt mer.

Så är det förstås överallt, på dom flesta arbetsplatser.

(Man undrar om där finns ställen där det är precis tvärtom .., där personalen säger .., "åå, så mycket lugnare det är nu för tiden!")

Vid halv åtta tar jag på mig moppehjälmen och kör hemöver.

Redan vid Särdal är jag uppe i 55 km/tim och börjar känna mig allt säkrare.

I gröngräset ligger svartvita kossor .., jag ser fladdrande fjärilar och små sädesärlebarn vid vägkanten.

Och två arbetsdagar återstår - därefter ledig helg.

4 kommentarer:

-B- sa...

Vakre Ystad :-)))
Er det Sandhammaren ??

Have a nice evening.for det skal jeg ha.Først strikke,deretter meditasjon.
Godnatt

Elisabet. sa...

Bente: nej, det är utanför Ystad ... och jag tycker att det är såååå fint!

Monet sa...

Du har min b e u n d r a n, Elisabet, det är bara så!

Evas blogg sa...

Ja stränderna runt Ystad var underbara! Jag hade besök av en Skåndedam, bosatt här uppe, igår. Hon åker alltid till Skånde om somrarna. I år har hon hyrt en Skåndelänga i Smygehuk, alldeles vid havet. Mmmmm.