lördag 4 juni 2011

Lördagmorgon ...



Det var det här jag hade längtat efter .., att ta moppen och ta sikte på lilla bageriet i Slöinge.

Åååå, sicken glädje!

Morgonen är ljummen och där är - som alltid - kossor och hästar och får och vid vägrenen upptäcker jag en överkörd grävling .., nästan framme i Slöinge ser jag en ung tös som är ute och rider sin häst .,. jag passerar viadukten över motorvägen till Göteborg (eller Malmö, välj själv) och jag tänker att på Höga Kusten-bron, där skulle ingen människa få mig att köra moped!

Mera dofter!
På vägen ligger utspilld gödsel från någon traktor och jag aktar mig noga för att inte få sladd i "leran".

Lupinerna blommar!



Parkerar utanför bageriet.
Kön ringlar sig ut genom den öppna dörren.
Här är ännu morgontrötta människor .., särskilt mycket prat är det inte.

Och jag köper frukt, - och nötbrödet och en stor Levain och kör hemåt - lycklig -.

Ja, så är det.

Och ja, jag vet.

Det kan vara på gränsen till kräkframkallande att ideligen behöva läsa om hur ljuvlig tillvaron är .., men så här är det och moppen .., åååå, det är ju en frihet som inte i ord går att beskriva helt enkelt!



Nu är det ju så att det är omöjligt att beskriva ett landskap med en bild.
Jag kan det i alla fall inte.
Men Halland är vackert .., mjukt och inbjudande .., som en blandning av Bohuslän och Skåne.

Och hela vägen hem, nynnar jag på den här sången ....

8 kommentarer:

Eva i Värmland sa...

Vilkem vacker resvägsbeskrivning. Vilken väg blev det till Slöinge? Blev det över Mossehagen eller fram till Skällentorpesbacken och den vägen till Slöinge?

Hoppas din frukost blev lika ljuvlig som våran...
Kram Eva i Värmland

Mian sa...

Livet skall njutas, så mycket som man bara kan. Nu far vi till torpet.
Det kommer att bli stekhett idag tycks det...

Ulrika sa...

Inte alls kräkframkallande - bara glädjesmittande.

Och jag delar din glädje idag. Det är en u n d e r b a r morgon här i Ställberg med och jag är så gladbubblig att jag nästan spricker.

Elisabet. sa...

Eva: jag tog vägen mot Ugglarp .., rakt fram .., förbi Västergårds Ägg ., sen höger längs lilla slingervägen (heter inte byn Vastad?) och så i korsningen tar jag vänster .., sen rakt fram och ner till Slöinge.

Elisabet. sa...

Eva igen: ja, det är vid vägskälet till Skällentorp som den prickiga hästen finns .., jag körde alltså förbi den korsningen och så höger.

Mian och Ulrika: det är väl vädret som gör sitt till förstås .., och glädjen att få vara ledig! Fast man behöver egentligen inte urskulda sig för att vara lycklig.

Christina sa...

Jag tycker inte det är ett dugg kräkframkallande, din sommartur på moppen låter härlig :-D

bettankax sa...

Underbart att starta lördagsmorgonen med moppetur och gott bröd. Har dom Milanokakor tro??

mossfolk sa...

Näe, jag tycker då rakt inte att det är kräkframkallande. Snarare ett alldeles lysande exempel på det där att kunna uppskatta ögonblicken!
Och det låter som en alldeles superhärlig morgon :)