torsdag 15 november 2012

Svenska hemligheter ...


Här är det också lite hemligt. Unga pojkar i Dikanäs. En av dem lär ha varit min morfar. En annan min "låtsasmorfar".
På Postmuseet i Stockholm finns en - i mitt tycke - helt underbart påhittig utställning som heter Svenska Hemligheter. Människor har uppmanats att skicka in vykort och berätta om just sina hemligheter och jag tycker att det är hur kul som helst!

När jag surfade runt på dejtingsidan, brevväxlade jag med en man från Lund.
Vi hade aldrig träffats och mannen var säkerligen sympatisk, men så berättade han om sin högsta önskan .,. jo, det var att vi skulle ligga i sängen tillsammans, jag skulle vila på hans arm och så skulle vi berätta ALLT för varandra; ja, alla hemligheter som vi burit med oss genom livet!

"Nä, det skulle jag aldrig göra och jag vet inte om jag skulle vilja veta alla andras hemligheter heller!" sa jag.

Då ville den där mannen inte längre vara med.
Ajöken, sa han.

Men se .., såna här hemligheter som människor berättar om anonymt .., jo, det tycker jag är häftigt.

Utställningen varar i precis ett år och öppnas nu den sjuttonde november.

Här kan du också ta dig en titt.

Ett vykort såg ut så här:







 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Förlagan är nog denna amerikanska site som varit igång i ett par år:

http://www.postsecret.com/

Nya vykort varje söndag, vissa bra andra mindre intressanta men alltid något tänkvärt.

Cecilia i Houston

mellansystern sa...

Hej apropå badpojkarna så känner jag igen min morfar och tillika din låtsasmorfar.

Kram från kusinen

Elisabet. sa...

Cecilia i Houston: jag gick in och kollade igårkväll .., ja, precis så är det!

Kusinen: honom känner jag också igen .., han är otroligt lik sig!