fredag 14 november 2014

Gjorde jag nånting annat ...?

Bilderna på Anders, där är det text på baksidan förstås. Tro inget annat.

Med posten idag kommer ett grönt, vadderat kuvert och när jag öppnar och tar ut innehållet, faller jag baklänges, ja, i alla fall närapå!

Det visar sig att Berit Sandström från Malå har röjt i skåp och lådor och där hittat alla egenhändigt gjorda vykort som jag skickade till henne, då, när hon var au pair i USA.

Berit - som åldersmässigt nästan hade kunnat vara min dotter - var en alldeles underbar arbetskamrat!
Energisk, påhittig, service-minded och alltid på ett strålande humör!
Jag älskade att arbeta tillsammans med henne!

Inför au-pairvistelsen behövde hon referenser från affären och jag sa till chefen Bodil att "jag kan skriva om Berit, för skriver ni blir det bara så uppstyltat" och tänka sig, jag fick helt fria händer och skrev ett rekommendationsbrev som hade kunnat ge henne plats hos den amerikanske presidenten.

Det är inte alltid av godo att strössla med superlativ ..., men Berit fick i alla fall plats hos en familj och så småningom en annan (dock inte hos presidenten) och jag tog tydligen det som min livsuppgift att hålla henne underrättad om vad som hände i affären.



Och där är en bild på goa, fina Ella som arbetade i charken.
Ella hade plirig blick och en hel rävfarm bakom öronen.

En vinterdag ska Ellas man ta traktorn med snöslungan framtill och skotta snö.
Nånting blir fel .., han går ut för att fixa det hela, fastnar i slungan och dras in i densamma.

Och Ella funderar väl varför han aldrig kommer hem .., traskar iväg .., upptäcker vad som har hänt ., kliver upp i traktorn och slår av motorn. Vilken sinnesnärvaro!
Maken, han som var lika fin, var förstås död.
Och det är Ella också.


Och för Berit berättar jag om filmer vi har hyrt.
Fortfarande tycker jag om dem!


I fyrtio år har jag arbetat i butik, men jag har aldrig haft en så energisk chef som Bodil från Norge.
Bodil var som en vessla .., sååå snabb och effektiv .., hon rökte friskt .., stod framåtböjd under fläkten i personalrummet ..., vi rök ihop nån enstaka gång och vi var lika raka mot varandra, men ååå, jag tyckte verkligen om henne!

Bodil hade inga gardiner i köket och jag minns att det fanns arbetskamrater som tyckte att det var så underligt. Så småningom såldes affären och Bodil och hennes man flyttade till fjälls och ägnade sig åt fisketurism.

Dessutom innehar denna spensliga norska hemma-hos-mig-rekordet när det gäller att äta palt.
Sex paltar på raken åt hon upp och jag förstår än idag inte var hon rymde dem!



Anders (med fläskläpp) har, med posten, fått en t-shirt av Berit.
Jag skriver och berättar om solen som strålar och att svalorna har kommit!
På kortets poststämpel ser jag ett datum: det är den 21:a maj 1991.

Och längst till höger syns Linda som också arbetade i charken.

Ja, ja .. nu är det väl ändå ställt utom allt tvivel (har någon öht tvivlat ...?): vissa människor är uppenbarligen drabbade av den obotliga psykiska sjukdomen Skrivus Klådus i värsta stadiet.

Dit hör jag.
Amen.

14 kommentarer:

Anonym sa...



Vet du vad Bettan, du är bara sådär underbar som vissa människor kan vara.

Friherinnan

Kattis sa...

Det var sådant som man hann med, då, innan internet! ;)

Andra året i Hjo sa...

Ser som hastigast Cinema Paradiso i din handskrivna text. Den köpte jag på loppis förra lördagen. Mkt bra film.
Så hemskt med Ella och hennes man.

Elisabet. sa...

Friherrinnan: men vadan detta :) Det var ju förfärligt snällt sagt.

Kattis: förmodligen ..., sen, när internet kom, skrev jag meterlånga brev till mamma i Sydamerika :)

Andra året i Hjo: den filmen - men den är för lång - är bland de bästa jag vet .., skildringen av livet på biografen .., och hur åren går och tillvaron förändras ... helt fantastiskt. Plus slutet.

mossfolk sa...

Men åh så roligt det måste varit att få rapporterna hemifrån! Jag förstår att det är mer praktiskt med mail, men kan verkligen tycka att det är trist att det skrivs så lite brev. Lycka på riktigt är allt ett kuvert med handskriven adress när man vittjar brevlådan :)

Bloggblad sa...

Det är så upplyftande att läsa dina levnadsglada inlägg.

Tankevågor sa...

Vilken skatt! En riktig ord och formuleringsskatt att drunkna i och njuta av! Du är fantastisk Elisabet!

Turtlan sa...

Ja ja bara att acceptera att vissa saker är obotliga. Om man accepterar sina "åkommor" så brukar det gå bättre.

Ungefär så.

AP sa...

Du var ju före din tid. En form av manuellt bloggande.

Elisabet. sa...

mossfolk: ja, det var roligt att få vanliga brev ..., varje vecka kom prassliga par-avion-brev från min mamma eller från australien! Och från goda vänner. Såå roligt!

Bloggblad: tack snälla!

Tankevågor: det är mest svammel om jobbet och vädret och barnen .., men jag ska lägga mig och läsa dem ikväll efter jobbet ,-)

Turtlan: dom är sedan länge accepterade :)

AP: absolut! Precis så är det!

Babsan sa...

Underbar läsning denna lördagmorgon hemma i ett urgrått Uppsala.Tack för att du gjorde min morgon

Elisabet. sa...

Babsan: och tack för att du var med och fick upp mitt blodtryck lite ,-)) (tänker på Ullared). Du är underbar!

Jessica sa...

Du är helt fantastisk! :)

Elisabet. sa...

Jessica: VAR. Numera är det tunnsått på handskrivna-brev-kort-fronten.