fredag 14 november 2014

Utmaning dag 14.


Hos Onekligen är dagens tema "Om jag skulle skaffa mig en hobby skulle det bli ...".

Just det.

Förr eller senare, förmodligen senare ..., tänker jag ägna mig åt släktforskning.

Det lilla jag vet, det har jag fått i form av utskrivna dokument, från min kusin i Dikanäs.

Namnet längst uppe till vänster på bilden, Per-Olof Hansson, det tillhör min mammas morfar. Folkskollärare i Dikanäs, född 1867. Under hans namn finns min mormor .., Anna Fransiska Elisabet, född Hansson.


Här finns släkt från trakten av Vilhelmina, Ockelbo, Orsa, Rusksele, Hoting och Bjursås och på ett annat papper hittar jag släkt från Österbotten i Finland.
Vem vet .., vi kanske är släkt, ellem ...?

)Om denne Mats Johansson (född 1687) från Paldamo i Finland, kan man läsa här.



Mera släktpapper!


Nr 2 i raden av alla tretton barn - Wilhelmina Charlotta -, gifte sig med Per-Olof Hansson och blev alltså min mammas mormor.

Det är hon som sitter nere till höger på bilden .., i vit blus.

Ja, detta - att försöka vaska fram vad som hände människorna i det som kom att bli min släkt -, tänker jag ägna mig åt, om jag får leva och ha förståndet i behåll.

// Morgondagens tema är "5 saker jag blir glad av i vardagen ...".


3 kommentarer:

mellansystern sa...

Hej kusin. Jag tror att det är vår mormor i unga år som sitter i mitten på bilden, och den unga damen bredvid mor Lotta är nog moster Fanny som blev det yngsta barnet i familjen. Morbror Nestor som är äldst borde finnas med på bilden. Jag tror att det är mannen längst till vänster ovanför sin hustru, eller kanske var hon fästmö när bilden togs.

Kram från kusinen

Elisabet. sa...

mellansystern: jo, så tror jag också att det är, men det är ju inte alldeles enkelt, det är kusiner och dubbelkusiner hipp som happ :)

Elisabet. sa...

Barbro: men kan det möjligen vara Erhard till höger om mormor Betty?=