onsdag 12 november 2014

"Hepp! Dagens filmtips !"



Hos Onekligen är detta dagens tema.

Det blir två bra filmer, dokumentärer båda två, eftersom det är vad jag tycker bäst om.
Den ena såg jag igårkväll och den gick rakt in i mitt hjärta!

DOX har - enligt mitt sätt att se det - otroligt intressanta dokumentärer.
Så här står det om gårdagkvällens film:

"Efter att ha filmat bröllop i över 20 år återvänder Doug till 112 brudpar med frågan: Hur gick det efteråt? Blev livet som tänkt? Eller har ni ångrat er?"

Och så fick vi följa ett antal av brudparen som generöst berättade om tillvaron efteråt. 
Ja, vissa ville hålla igen lite .., inte berätta om det som varit svårt .., andra valde den andra vägen.
Väldigt intressant var det och på ett sätt också stärkande. 

Själv tillhör jag inte den där passionerade delen av mänskligheten ..., jag säger sällan eller aldrig att "åååå så jag älskar dig!" och jag har aldrig känt behovet av att kyssa någons fötter .., och att då höra andra berätta om sina äktenskap och hur det blev .., ja, men det kändes så himla bra! 

Och jag tänkte efteråt att .., jo, men jag tycker om det här sättet som vi lever på. 
Lättsamt och kamratligt. 
Trivsamt tillsammans, helt enkelt.


Här är filmen (som är lång, 1 timme och 34 minuter, men värd tittartiden.) 

Den andra filmen har jag redan skrivit om, men gör det igen.


"Hallå Dakar!"
Den som handlar om hur ett tjugotal studenter i Senegal på sju månader lär sig svenska, för att 
kunna ta emot samtal från svenska färdtjänsten .., Samres. 

Och oavsett vad man tycker om själva systemet (för mig blev det som ett slags bistånd och jag tycker att filmen borde visas i skolorna!), så var det helt klart sevärt! 

Morgondagens tema är:  Kolla! Här är en av mina favoritplatser.

 

3 kommentarer:

mossfolk sa...

Toppen med filmtips! Hallå Dakar såg jag igårkväll. Det här med syftet att verkligen anstränga sig för att lära sig saker fick liksom en annan dimension. Och jag som absolut inte har något språköra var jätteimponerad. Eller är.

Turtlan sa...

Tack för tipset! Den Dox vill jag se men hinner ju knappt se på tv. Vet inte var tiden tar vägen ibland.

En ledig regnig dag och bara ligga i soffan och se på tv vore toppen. Mycket på jobbet nu så kommer hem sent. Men SVT play finns så ju så bara slå sig ner i soffan vid tillfälle :-)

Elisabet. sa...

mossfolk och turtlan: jag tror nog att ni kommer att tycka om programmet! Mig gav det en hel del.