tisdag 6 februari 2018

Det här med dofter ...



Det finns nästan ingenting som berör mig så mycket som just olika sorters dofter.
Musik också, men det här med dofter betyder så mycket.

Blommande hägg betyder barndom och hemma i Malå.
I slänten ner mot sjön växte en stor hägg och gungade man tillräckligt högt, nådde man tårna bland häggens grenar .., och cyklade man längs Ringvägen ner mot Seth Lundströms till, då följde doften av deras stora hägg med ända till Storgatan!


Syréner är också Malå.
Vid husknuten hade vi ungersk syrén och under åren på Ica Nilahallen tog jag ofta med mig stora fång av syrénen och ställde i vaser, såväl på charkdisken som i fikarummet.


Kossor påminner om mormor och Dikanäs.
Egentligen är det ju själva kobajset som luktar och allt hö.
Slåtter .., mormor .,. mjölkning av korna.
Barndom.
Glädje.
Trygghet.


Hos mormor doftade det också potatis.
Och Oleum Basileum.
Vademecum i flaska.
Hundrafemtio mil från Dikanäs kan jag ännu känna doften från hennes badrum.
Och från farstun.


Pappa hade rakvatten (Tabac) i badrumsskåpet och Keratin hårvatten bakom ena köksgardinen.
Han var alltid noga med att dofta gott och brukade gnugga med skäggiga kinden när han duttat på sig lite .., ja, på min kind. Å, som jag älskade hans doft!
Och Keratin hårvatten, ja, han hade läst att det det minsann kunde befrämja hårväxten.
(Det märkte vi aldrig).



På fönsterbrädan uppe i hallen stod en 4711 - det var mammas -.


"En tidlös klassiker, med noggrant utvalda, högkvalitativa ingredienser och eteriska oljor. Den exakta sammansättningen är fortfarande en väl bevarad hemlighet. Doften inleds med uppfriskande och vitaliserande toppnoter av bergamott, citron och saftig apelsin. Lavendel och rosmarin ger en lugnande och avslappnande effekt, samtidigt som de stärker nerverna. I den lugnande basen finns extrakt av pomeransblomma, som skapar lugn och balans. Fly undan vardagen, stressen och utmattningen med denna harmoniserande doft som tar dina sinnen på en spännande resa."

Så småningom blev det Chanel N:o 5, men jag minns egentligen inte hur mamma doftade.
Kanske för att hon inte var så kramig?
Kanske för att jag inte kom henne så nära.?
Använde hon alls sin parfym?
När hon kom hem från Sydamerika önskade hon sig alltid en särskilt duschkräm, vilkens namn jag helt har glömt bort.
Var det Dove, kanske?
Jo, så var det nog.




Pv använder sällan eller aldrig parfym och det tycker jag är lite synd.
Jag  ä l s k a r   när män doftar gott!
Att dansa med en man som doftar precis lagom .., bara lite-lite-lite .,. så där så man ANAR ..., det är så enormt tilldragande, tycker jag.

Ja, nu har jag berättat om mina doftminnen.
Nu ska jag ägna mig åt tre dagars ljuvlig ledighet - på raken -.
Det är inte klokt så underbart det är!

2 kommentarer:

Ulrika sa...

Jag älskar också dofter, det finns hur många ljuvliga som helst och sååå många minnen förknippade med olika dofter.

Parfym påverkas jag ju av så att jag blir att må fysiskt dåligt, men om det är så lite av man preciiiiis anar doften, ja då tycker jag om det! (Det är bara det att de flesta tyvärr öser på så mycket. :( )

Elisabet. sa...

Ulrika: precis!