söndag 4 januari 2009

Bakåt ....

Och vi tar bilen och kör västerut ..., mot Stäket och Kungsängen och höger mot Tibble.

Hjortonvägen 41.

"Där, längst uppe till vänster .., där hade vi lägenheten .., det var fyra år .. från sjuttiofyra och framåt .., under oss bodde en familj från Älsvbyn vars man söp och slogs och mitt emot oss en äldre herre från Jämtland som senare skulle hittas död i sin säng .., och där, snett över lilla gångbanan, bodde Henry från Gråträsk i Norrbotten .., han som stor och stabil men mörkrädd, ja, han hade alltid sina jättelika träskor utanför lägenhetsdörren ...", säger jag.

Och tänker jag.

Fyra år av mitt liv.

Jag var tjugo år när vi flyttade dit .., den förstfödda var två och så småningom anlände dotter nummer två.

Ingenting visste man om livet och vad som komma skulle.

Och vi åker vidare .., mot B&W där jag arbetade och som nu heter Coop och ingenting är sig förstås likt där heller och jag köper vinterskor på REA för 99.50,för det är iskallt i landet Uppland och det ska bli skridskoåkning på Norrvikens is och jag har dubbla kalasbyxor av ylle och tänker i alla fall inte frysa.

Hit och dit åker man.

Mellan det som var och det som är.

En slags vemod smyger sig in och kurar ihop sig likt en hundvalp där inne i hjärterummet.

Ungefär så är det.

1 kommentar:

Anonym sa...

En sån liten hundvalp har jag också!