fredag 9 januari 2009

Tänk .....


Om man vore gift eller sambo med en sån allmänbildad och skärpt människa som herr Wester i "På Spåret" .., vad skulle man då prata om vid köksbordet?

Han kan ju allt.

Jag kunde möjligen dra till med några PLU-nummer eller fråga honom om han kan namnen på Isaks tolv söner, ja, i åldersordning förstås?

Det kan jag.

Nämligen.

(Å andra sidan kunde pensionatsvärden svaret som var "Den heliga stolen". Klart impad blev jag. Men jag kunde döner kebab och det kunde inte han. Ja, ja .., det handlade om mat.)

13 kommentarer:

Christina sa...

Nu måste jag erkänna - jag har jättesvårt för herr Wester.

Elisabet. sa...

Christina: men inte jag ..-)

Jom Manilat sa...

Herr Wester har ett gott minne, kanske ett fotografiskt sådant. Det gör honom varken till en bättre eller sämre människa.
Du skulle kunna prata med honom om sådant han inte har läst...

Elisabet. sa...

Jom: nej, jag menar inte att han är en Bättre Människa, men jag skulle få såna förfärliga komplex.
Att leva med en människa som ...."har ett sånt minne" .., skulle nog göra att jag kände mig mer eller mindre halvtokig.
Eller hel.

Själv har jag ju knappt något minne alls.
Vem bryr sig i att man kan alla sina klasskamraters namn (då menar jag ALLA namnen ...) eller telefonnummer från anno dazumal .., sånt kommer jag ihåg.

Onödigt vetande, säger en av döttrarna.

reneesfotoblogg sa...

Ruben, Simon, Levi, Juda, Dan, Naftali, Gad, Aser, Isaskar, Sebulon, Josef och Benjamin..... var det rätt?
mvh R

Anonym sa...

På tal om PLU-nummer, som jag inte riktigt vet vad det är, för när jag jobbade på affär i Sverige fanns inget sånt. Det var priserna som gällde. 19,99 var det konstanta röda priset på Gevalia, t.ex.

Härom natten drömde jag att jag blivit jätteduktig på PLU-nummer och när någon frågade mig varför, så svarade jag att "ja, det har Elisabet lärt mig".

Och jo, jag säger fortfarande jobba PÅ affär och prata PÅ telefon. Det måste vara någon kvarleva från mina mellersta Norrlands-rötter.

Mian sa...

Han är verkligen supermysig, herr Wester! Härliga ögon och mysigt leende. Lite spjuveraktig.

Matfrågorna brukar även jag klara galant, hi hi :-)

mossfolk sa...

Haha, ja så kan man ju tänka... Men då kan man ju just undra -varför man gifte sig med herr Wester om man inte har något att prata om ;)

Elisabet. sa...

Mian: just det !! Och så bjuder han på sig själv och är smart.

Matilda: all frukt och alla grönsaker har eget nummer, så när jag får bananer i kassan lägger jag dem på vågen som är mitt framför mig och slår in 4011 .., i stället för att behöva hålla reda på priset.

Det blir ett hundrtal plu-nummer att lära sig .., alla fyrsiffriga .,. det är då frukten och grönsakerna, olika förpackningar av läsk .., av bröd .., det är blommor/buketter .., ja, sånt.

När jag började på (just det: på) affären, den här .., höll jag på att kräkas till slut .., det var så många nya nummer och inget stämde med dom jag hade lärt mig tidigare.

Ibland, om jag är stressad, kan jag komma ihåg plu-nummer från tiden på Ica i Malå, dvs, för sexton år sedan!

Anonym sa...

Så olika butiker har olika PLU-nummer? Ja, det är ju också ett sätt att behålla sina anställda på, ha ha.

Elisabet. sa...

matilda: nej, numera har t.ex. icabutiker i stort sett samma plu-nummer och det är ju hur praktiskt som helst; vi har extrapersonal som är utbildade inom Ica och då kan dom hoppa in i vilken icabutik som helst nästan!

Och om du tittar på äpplen eller päron, så finns där (åtminstone i Sverige) ibland en liten etikett med ett nummer på .., det händer att det stämmer.
Anjoupäron har 4025 och det står på den lilla etiketten när vi får dem.

Konsum och andra har säkert egna nummer på sina varor?

Elisabet. sa...

reneesfotoblogg: har du också haft Hedvig Näslund i småskolan ..-))

Turtlan sa...

Jag knep Döner Kebab också, liksom att det var Berlin innan de hann säga det *L*.
Geografinörd här.

Ett program helt i min smak!

Diggar Wester också!