lördag 28 februari 2009

Direktrapport från Vasaloppsspåret .....

Och så ringer telefonen.

Det är pensionatsvärden som är ute och provåker spåren inför morgondagens hallelujahändelse.

"Jag kan hälsa till alla i fan-cluben, speciellt till ordförande, madame Bente i Norge, att här är UNDERBART fint .., blå himmel med små tussiga moln (jag börjar tro att jag pratar med den hädangångne Bertil Perrolf ...) och spåren är fasta och fina som ...!"

Där avbryter jag den lyriske pensionatsvärden.

"Nädu, det där sista skriver jag inte .., då får dom det bekräftat att du har drabbats av gubbsjukan ....!" säger jag med ett leende.

Så det gör jag inte.

Skriver det.

Men allt är gott och väl och skidåkaren låter som den lyckligaste mannen i världen.

Ungefär.

Och här blir det kaffe, tillsammans med den rara Gunilla som kommer från Nybro i Småland, men har tillbringat tjugosju år i Stockholm.

Jodå.

Jag ska nog fånga hennes vänsterhand också.

10 kommentarer:

gunnar i vaplan sa...

Det blir spännande i morron (söndag) Jag har lagt in nr 8002 i mobilen så jag kommer att följa PV stavtag för stavtag från tidig morron sen sena kvällen :-)

Elisabet. sa...

gunnar: jaså, kan man göra det ..?

Det kanske jag också skulle göra,-)

Anonym sa...

Du får hälsa PV från mig. Hoppas att det blir en härlig upplevelse för honom och att han hinner njuta lite mellan stakandet.
Anna-Karin iH

Hur gör man för att lägga in PV i mobilen?

Cecilia N sa...

Jo, för en slant så kan man få sms-rapporter när ens åkare kommit förbi de olika kontrollerna.

Vill man kolla gratis mer "för hand" så kan man kolla på vasaloppets hemsida.

http://www.resultat.vasaloppet.se/vasaresult/do/se/result/search

Cecilia N sa...

Men det verkar bara bli molnigt imorgon enligt SMHI. Ingen nederbörd. "Lyckostar", anar jag att maken muttrar ...

Cecilia N sa...

http://www.vasaloppet.se/wps/VasaCMS/generated/resources.Generella_sidor/infosidor/se/Resultat/seresultatsms.html

för sms-tjänsten.

Cecilia N sa...

Men så trist. Länkarna är brutna.

sms-tjänsten

gratis-för-hand-kollandet

Elisabet. sa...

Anna-Karin: hur man får in PV i mobilen ..-)))

Ja, du, man köper en jäkligt stor mobil och så får man försöka klämma in honom!

Jag försökte med det där som Gunnar har gjort,men får felmeddelande.

Ska försöka igen.

Tack Cecilia för att du försöker förklara.

Monet sa...

Elisabet: jag, som i och för sig brukar kolla Vasaloppet under dagen det går, för att jag tycker att det är fantastiskt som fenomen. Och inte förstår det, trots pv:s personliga förklaring till mig.

Men jag hittade nyss att Google har särskilt tjänst för detta. Man kan lägga till en gadget och följa i realtid. Och på Google Earth kan man se exakt hur åkare 8002 tar sig mellan de olika stationerna. Hela namnet framgår också så det där med anonymiteten får man nog avstå ifrån, iallafall i det här sammanhanget. Bara så att du vet!

Så jag ska nog följa med härnerifrån också och önskar via fanklubbens sekreterar all lycka till i spåren och att all möda nedlagt ger utdelning. Och att blåbärssoppan är god!

Elisabet. sa...

Monet: såja .., nu har jag också anmält mig till sms-informationen ..-))

Tack för alla tips!