onsdag 25 februari 2009

Olikheter ...


Sunnansjö. Här bodde min mormors mormor och morfar.
På samma sätt som vissa egenskaper nedärvs till fåglar, t.ex, kanske är det likadant med oss människor.
Om man har det här livet/den här bakgrunden i generna ., då kanske det på nåt vis påverkar ens tankar och sätt att vara?
Kanske.


I
ett inlägg lite längre ner diskuterar vi det här med att vara romantisk och falla på knä och fria som "prins Daniel" gjorde och vi tar även upp själva begreppet "romantisk."

Monet tror att det har med det norrländska kynnet att göra.

Att vi är lite kärvare.

Ja.
Det tror jag med.

Och när jag hade läst allt vad ni hade skrivit, då kom jag ihåg nånting som jag kanske har berättat tidigare, men det är för mig själva sinnebilden av hur det kan vara hemma.

Det var så här att vi var på personalfest på Malå Hotell.

Det var dans och många på dansgolvet och mitt i att jag valsade runt med en man, så tvärstannade en annan herre .., det var en av Huldtinarna .., och så ryckte han mig lite i armen och sa, brett leende, "men helvette vad du lukta gott Elisabet!"

Och så bara dansade han vidare.

Jag lovar er .., jag bytte inte parfym på flera år och jag har alltid tänkt att ..., åååå, vilken underbart härlig komplimang!

Så spontan och enkel.

Så totalt icke-krusidullig!

Kanske är småländska män likadana .., jag tror faktiskt att det finns vissa likheter och att det är det jag tycker så otroligt mycket om.

Så var det.

Och är det.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Helt enig Elisabet.Men det har mye å si hvor en har sine røtter.og hvilke kulturer og koder som gjelder der

Sier en som er både Värmlanding og norsk.men klarer seg kjemprbra for det.
-B-

Elisabet. sa...

Bente: ja,det tror jag med.
Det är egentligen hur intressant som helst, det här med vad som formar oss.

reneesfotoblogg sa...

Jag tänker på skomakaren (tror jag) som tog semester mellan hägg och syrén och som sa: Blommar du häggdjävel?
Vad jag fått det ifrån vet jag inte men.... påminner om din komplimang om du förstår vad jag menar.
mvh R

Elisabet. sa...

feneesfotoblogg: ,-)

Ja, fast fullt så kärva är vi väl ändå inte ...,-)