torsdag 26 februari 2009

Sol-Britts vänstra hand ...



På Sturups flygplats, just som vi ska gå ombord, upptäcker jag kunder från affären.


Åååå, det är den rara Sol-Britt (eller Solbritt ....) som ska åka till Hufvudstaden och gå på teater.

Solbritt är Vattukvinna och kommer från det som i Skåne går under benämningen "Norrland".

Jag gissar på Ångermanland, men det kan vara fel.

Men nu är det kulturell helg som gäller.

"My fair lady", till exempel, med Tommy Körberg och Helene Sjöholm.

Den musikalen såg jag för evigheter sedan, i mitten av 70-talet, då med Jarl Kulle och antingen Ulla Sallert eller Sonja Stjärnqvist i huvudrollerna. Och inte att förglömma den underbare Sigge Fürst!



Här är ett klipp från en annan föreställning.

Ack, om jag kunde få biljetter till den föreställningen och bjuda åtminstone Emma på den ...! (Emil torde nog inte vara så intresserad ...)

4 kommentarer:

Monet sa...

Åh, såg du också My Fair Lady med Jarl Kulle? Det gjorde jag också, tillsammans med min mormor som också brukade resa till Stockholm för att begå kultur. Jag bodde själv där då och tror att jag såg det här i slutet av 1960-talet. Kan den ha gått så himla länge? Och ja, Ulla Sallert var det nog också.

Jarl Kulle ligger begravd i Roslags Kulla, på vår väg ut till paradiset på ön. Jag har varit där vid hans grav och känt glädje över vilken fantastisk skådespelare han var!

Elisabet. sa...

Monet: ja, det var nog det roligaste jag hade varit om, dittills ..., ååå, alldeles upprymd var jag!

Dessförinnan hade jag sett Can-Can .., kan det ha varit med Sonja kanske ...?

mossfolk sa...

Å, jag såg ju My fair lady för bara några veckor sedan. Och typiskt typiskt var Helene Sjöholm sjuk den kvällen. Fast det var förstås jättebra ändå :)

Elisabet. sa...

Mossfolk: hon var sjuk när jag var och tittade på kristina från duvemåla också ..-(