fredag 27 februari 2009

Utflykt ....


Gabriellas vänstra hand.
"Var är du ifrån ..? Du pratar precis som min faster, Eva .., ja, hon är från .., ja, Kalix, kanske?" säger Gabriella.


I busskuren, i väntan på buss nr 533, sitter en ung flicka.

Hon har ofattbart vackra ögon och betalar sin biljett via sms.
Lite småprat blir det, så där om hur det fungerar.

När bussen kommer, hinner den bara köra till nästa hållplats, så blir det haveri.

Chauffören pyser av ilska och ringer till nån slags sambandscentral.

"Du kan fetglömma att den går att fixa .., den här bussjävlen är stendöd och jag ska snart ha rast .., nej, dom får stiga av här ..!" säger han upprört.

Och vi får veta att busstrafiken om några dagar övergår i Arrivas regi och nu bryr sig den ordinarie ägaren inte ett skvatt om att hålla igång sina forden.

"Igår bogserades fyra bussar bort .., fy f-n, jag ska gå i pension!" säger den deppige chauffören.

Alltså får vi kliva av och invänta ny buss.

Det är då jag frågar flickan med dom vackra ögonen om jag får ta en bild av hennes vänsterhand?

Åååå, inga problem! säger hon.

Och jag får veta att hon heter Gabriella, är 14 år och Tvilling.
Lillasyster också.

På den där skalan .., hur hon trivs med tillvaron just nu .., funderar hon några sekunder.

"Ja, jag är jätteglad .., jag säger nog tio, ja, fast det här hände med bussen .., men jag tycker att livet är så spännande och så .., ja, så fick jag ju möta dig ..", säger hon varmt leende.

Jag har god lust att pussa henne på kinden.


Glöm inte att klicka på bilden ...

Sen blir det buss nr 47 till Skansen och Liljevalchs.

Lite bråttom har jag, då Emil vill vara hemma och jag ringer honom med ojämna mellanrum och kollar så att allt är okej.

Jodå.
Inga problem.

Vårsalongen vimlar av olika stilar.
Besökarna är mest människor i min ålder och uppåt.

I det första rummet hänger en fantastisk målning av en naken kvinna.
Konstnären är också kvinna och fråga mig inte om hennes namn.
Men åååå, så vilsam och vacker tavlan är!



De två äldre damerna har åkt med samma buss som jag själv.
Nu går vi ungefär samma runda.

Överlag faller jag mer för kvinnliga alster och man kan ju fråga sig varför?
Och där är helt ljuvliga fotografier i svartvitt, men dom är tagna av en man.



I lilla, lilla butiken hittar jag en kylskåpsmagnet som får mig att gapskratta - hööögt -!

Den blir min.


Vila ....

Och så promenad in till stan.

Jag promenerar längs Strandvägen och ser båtarna ligga och vänta på att träda i tjänst .., jag ser turister som studerar guideböcker och jag ser korvförsäljare.

Himlen är blå.

Solen flöööödar.

Ååååå, sicken ljuvlig dag!!










18 kommentarer:

Anonym sa...

De där färgglada vantarna skulle jag gärna lägga vantarna på.

Elisabet. sa...

matilda: ,-)

Ja, hon var så rar hela hon!

Tankevågor sa...

Vårsalong på Liljevalchs....det är ett säkert vårtecken. :-)

Evas blogg sa...

Ser ut att vara en fantastisk dag! Lite avundsjuk är jag allt!

Evas blogg sa...

Och den serien gillar jag också :)

Turtlan sa...

Ååååå Elisabet, den bilden på kanoterna! En pärla!

En underbar bild med alla färgerna på kanoterna som ligger som en slags solfjäder.

Den ska Du skicka in till någon fototävling tycker jag!

Fem plus enligt min smak!

Turtlan

Mian sa...

Kanotbilden är verkligen kanon!

Jom Manilat sa...

Idag har du överträffat dig själv som fotograf!

Anonym sa...

Den sista bilden med båtarna som ligger upp och ner är helt fantastisk! Som ett konstverk...

Christina sa...

Tack för en storstadsrapport!

När jag läser om ditt lilla samtal med den unga flickan med de vackra vantarna så tänker jag...Elisabet borde rycka in och hålla i Karlavagnen i radion ibland, oj vad hon skulle passa som programledare där.

Och en liten liten glimt av Vårsalongen fick vi :) Tack för den!

Och Uffe Lundkvists kylskåpsmagnet var hur kul som helst! En höjdare!

Sven Teglund sa...

Ja, vilken underbar bild på kanoterna! Och en sån härlig dag som du verkar ha haft.

Jag blir glad av dina texter och bilder.

Elisabet. sa...

till er alla raringar, älsklingar, goingar: lätt glad av underbart gott vin (Corvina, Italienskt) blir jag sååå glad över era ord.
Jag gick över bron och tvärstannade när jag såg kanoterna, som påminde om ärtskidor, nästan!
Det var som att få ström.
Vilka färger!
Så jag tog fram unge herr Canon från kappfickan och knäppte ett par bilder och tänkte hela tiden ..,men hjälp, så fint motiv!

Så jag blir ju så glad när jag ni tycker samma sak.

T a c k!

Jom Manilat sa...

Corvina, Italienskt måste vara dubbelt så gott!

Elisabet. sa...

Ps till Christina: egentligen är jag mer fascinerad av ÅSKÅDARNA/betraktarna på Liljevalchs, än på själva tavlorna.
Helt ärligt.
På Nordens museum för konst i Köpenhamn var det STRÄNGELIGEN förbjudet att så mycket som lyfta upp kameran, så jag vågade inte här .., inte förrän i det här rummet och då var jag på väg ut.
Kanske fick man verkligen ta bilder? Ds.

Elisabet. sa...

Jom: det var ljuuuuvligt! Smaken satt kvar l ä n g e. Mjukt och lent.

qi sa...

Vilka underbara bilder! Kanoterna, citrusklyftor tänkte jag, den kan du tävla med...

Kesu sa...

Känner mig lite jumbo som kommer in så här sent, men ändå: KANOTBILDEN! KANOTBILDEN! Åh! Åh! Åh!

Elisabet. sa...

Kesu: ja, den föll jag också pladask för .., eller färgerna.

Kanoterna ser ut som ärtskidor, tycker jag ..-)