lördag 13 mars 2010

Liten hälsning från soffan Ektorp ...


Bilden är från Ystad. Det är dit jag nu ska åka.


"Hej!

Det är jag, soffan Ektorp, som skriver.

Nu ska jag berätta vad som är på gång: jag ska återvända till landet Skåne och till Regementsgatan i Ystad.

Jepp.

I morgon.

Alldeles nyss hörde jag hur min kära ägarinna, intendent Nilsson, bokade en släp med kåpa och allt och då vet man .., det är då man ska bäras ut och sedan få vara med om en utflykt utöver det vanliga.

Två längre resor har jag gjort i mitt liv.

Först från barndomshemmet Ikea i Malmö, där jag länge låg nedpackad på hylla 26:4 tillsammans med mina bröder och systrar , men så kom ju .., vi kan kalla henne "matte" och hennes son Anders och han hjälpte matte att bära och kånka och så blev det utfärd till Ystad och där har jag nu stått mot en vägg i flera år, ja, tills i höstas då matte skulle få ny knäled, och sedan har jag bott här i landet i Halland, i ett gult hus på en kulle.

Det kallas för Pensionatet.

Egentligen stod där en annan soffa från början, - ja, när jag kom hit -, men matte tyckte att den ..., "ja, inte var så skön att ligga och vila i ...", så den står nu ute på den inglasade altanen och tycker nog att livet är trist.

Undrar ni hur jag har haft det här?

Jo, bara bra.

Det är klart, från början var det lite ovant .., matte hoppade omkring på kryckor och så, jag tror att det var strax efter Lucia, då uppenbarade sig en kattunge som heter sigge nilsson, och denne sigge, han klöser våldsamt på min klädsel.

Matte brukar säga .."här sigge .., du ska riva på fåtöljen med guldbrokadklädsel .., titta, så här gör man ...!", men det säger hon bara när husse, som kallas pv, är på jobbet.

Annars har jag haft det jättebra.

Ibland ligger såväl sigge nilsson som pElle och så matte och han som kallas för pv, ibland ligger dom allesammans ovanpå mig och då blir det lite tungt, men det gör inget, jag tycker bara att det är är roligt.

Men i morgon .., då ska jag alltså få åka hem igen.

Åååå, så spännande det ska bli!

Tänk er själva .., det är ju nästan som en semesterresa!

Kanske skriver jag och berättar hur det hela har gått, om jag orkar alltså.

Hälsningar från er vän, soffan Ektorp."

8 kommentarer:

Anonym sa...

Lycklig resa till Ystad
Du verkar att ha haft det bra i Halland, liksom din ägarinna.
Hjärtligt välkomna tillbaka!

Tyvärr kan vi inte bjuda på någon vår ännu men det är i allafall plusgrader
Hälsn fru Grå

Elisabet. sa...

Fru Grå: tack för vänligheten!

Jag är ännu inte packad på släpen, utan står i vardagsrummet och väntar. Det blir i morgonbitti som jag ska bäras ut.

Just nu städar min ägarinna altanen .., hon tömmer krukor från jord och sånt, krukor som hon ska ha med sig till Ystad och ställa i fönstret

Hon pratar om nånting som heter pelargonie-skott som ska i jorden.

Inte en susning har jag vad det handlar om!

Monet sa...

Haha, nu har du lyckats levandegöra en SOFFA också! Vars öden och äventyr man förstås följer med spänning. Och vart tar sigge nilsson vägen? Kvar på pensionatet?

Elisabet. sa...

Monet: sigge nilsson och pElle blir kvar här .., det vore hemskt annars för dem. Här kan dom vara ute om dom vill och har tillgång till inglasade altanen och sköna fåtöljer - om det blir dåligt väder där ute -.

Hos mig är det bara 31 kvm (ja, jag vet exakt hur många .-) och ingen möjlighet i världen att vara ute och springa.

Linda sa...

Men du är ju bara så underbar Elisabet!!
Lycka till på resan, herr Ektorp. Och välkommen tillbaka till Skånelandet.

Bert sa...

Alltså - Normalt tar man nog inte med sig möblerna när man reser bort, Elisabet.

Ville bara att du skulle veta.

Elisabet. sa...

Bert: jo, det gör man visst, när man ska vara borta i fyra månader. Så det så ,.)

Och sen ska jag ju hit igen.

För gott.

Elisabet. sa...

LindaLotta: ,-)
Tack för det du. Herr Ektorp hälsar så mycket för dina vänliga ord ...