måndag 8 mars 2010

Margaretas favoriter ...



Hej!

Här kommer två tavlor som jag tycker mycket om.

Den första är rätt gammal, målad av min makes moster Hertha Linders.

Hon bodde ett tag i Umeå på den tid då man fortfarande flottade timmer på älvarna.

Hon har berättat om hur hon stod på bron över älven och målade - i viss mån störd av nyfikna förbipasserande gående.

Fint tidsminne, tycker jag.



Den andra med en färgstark vårbild fick jag för ca 10 år sedan av konstnären Sándor Vincefi.

Vi var då kollegor på Vretskolan i Skogås där han var bildlärare.

Jag har aldrig mött en kollega som fått fram så entusiastiska elever!

Den här tavlan sitter i mitt kök, placerad så att jag ser den medan jag äter frukost.

Oj vad det hjälpt upp mitt sura morgonhumör.

Hälsningar Margareta Lundgren.

6 kommentarer:

Bloggblad sa...

Vilka roliga idéer du har! Det här var jättekul. Mycket bättre än att titta in i badrumsskåp och kylskåp.

Elisabet. sa...

Bloggblad: å, ja .., i badrumsskåpen har vi nog inte varit ännu .-) Eller det kanske vi har ...?

Men jag tycker också att det är hur kul som helst!

Monet sa...

Kylskåp har jag faktiskt tänkt på att man kunde lägga ut bilder från. Jag har redan fotograferat mitt med i huvudsak franska varor och så lite Kalles och Västerbotten mitt i alltihop.

Men jag håller med, du har alltid så kul idéer Elisabet! Roligt och lekfullt blir det:-)

Elisabet. sa...

Monet: på den här sidan (nej, på www.cikoria.blogspot.com,min gamla blogg) har - för flera år sedan - visats såväl kylskåpsframsidor, som innandömen. Jag var ensamseglare då och minns "Pedrosos" (från Hbg) kylskåp ... från insidan.

Jag hade allvarliga tankar på att försöka charma den mannen .-)
Vilket innehåll! Frukt och grönt från torget och på översta hyllan tronade en burk surströmming!

Sven Teglund sa...

Jag måste bara hålla med, du har så bra idéer Elisbet! Och inte bara det, du genomför dem också!

Jag gillade verkligen tavlan här ovan på timmerflottningen. Visuellt fint att måla uppifrån.

Elisabet. sa...

Sven: när jag skulle lägga in bilden av timmerflottarna, blev jag alldeles rådvill. Var den felvänd, eller ...?

Otroligt annorlunda perspektiv.

Jag har sett många tavlor (ja, så himla många är det väl inte ...-) och INGEN med det här perspektivet.