fredag 12 mars 2010

Apropå .....



.... smulans favoriter, så kommer jag plötsligt ihåg en annan tavla med ett barn som motiv.

Den här.

Året är 1986.

Vi är på semester i (inte på ...) Australien och under ett besök i - tror jag - Melbourne, blir det museibesök och jag faller handlöst i golvet när jag ser den här tavlan.

Innan besöket är tillända har jag inhandlat en affisch med samma motiv och precis som Jom gjorde, skickas affischen hem i en avlång rulle av papp och så småningom hamnar den - affischen -, på vardagsrumsväggen hemma i Malå.

Konstnärens namn är Johan Kroutén.

7 kommentarer:

Cecilia N sa...

Originalet hänger i Norrköpings konstmuseum.

I närheten hänger även en bild med en höstack.

Och!
Även en bild på en konstmecenat som sitter i sin salong som är "tapetserad" med tavlor. Bland annat höstacken och den sovande pojken!

Elisabet. sa...

Cecilia N: oj, vad du kan! Har du varit där och sett den?

bettankax sa...

Underbar!

Elisabet. sa...

bettankax: visst är den! Och så hade jag ju den hemma när ättapjötten föddes ...,då blev den liksom dubbelt fin ,-)

Cecilia N sa...

Jajamän!

Där finns en konstig målning också som inte går att begripa vad den föreställer.

Men det står en blank cylinder på den. Och i den ser man klart och tydligt att målningen föreställer en stol.

Elisabet. sa...

Cecilia N: ja, det borde jag ha begripit. Ingen människa - nu levande - torde ha ett sådant minne som madame N .-)

Anita sa...

Åh, den tavlan glömde jag! Den är ju också en favorit när det gäller barnbilder; och den finns också på Norrköpings konstmuseum som nämnts.