måndag 8 mars 2010

Min egen favorit ..



Det är en tavla som hemifrångrannen Leina har målat.

En akvarell.

Frånsett att jag tycker att den är så vilsam och vacker, så påminner den alldeles omåttligt om stranden där hemma.

Jag anar doften av sälg .., jag hör rasslet från asplöven .., jag ser Kung Karls Spira som växer mellan buskarna nära vattnet ., och jag kommer på pricken ihåg hur sälghängena kändes, dom som jag lade i en gul emaljerad gryta och gjorde middag av till mina dockor.

Och jag kommer ihåg hur det kändes att vada ut i vattnet .., den där sörjiga bottnen som trängde upp mellan tårna .., och jag kommer ihåg småabborrarna - ynglen - som simmade i stim nära stranden, men aldrig någonsin lät sig fångas.

Allt det ryms i tavlan.

Det är den som sitter längst till höger på bilden.

Jag har en annan favorit också, men den sitter hemma hos mina barns pappa.

Kanske får jag en bild av den och då ska ni få se nåt vackert!

Inga kommentarer: